FacebookTwitterGoogle+RedditEmail

Britain Bans Press TV

by AFSHIN RATTANSI

For the first time, British government censors have banned a 24-hour news channel from British viewers. As of the afternoon, UK-time, 20th January 2012, viewers of Press TV, an avowedly anti-imperialist TV channel headquartered in Tehran and featuring many of the voices found in CounterPunch, saw the words “Channel Unavailable” when tapping their clicker. And so the war on Iran by Britain, Israel and the U.S. continues using propaganda, proxy militants and asymmetric warfare.

Unlike the U.S., whose authorities have so often had to get around the first amendment to ban media from Americans, the UK has no law against the abridging of freedom of speech or against “infringing on the freedom of the press”. The decision was made by Ed Richards, previously Senior Policy Advisor to Tony Blair and a Controller of Corporate Strategy at the BBC. He now runs OFCOM, a regulatory agency charged with judging what news Britons are able to view.

One of the broadcast regulator’s central arguments about Press TV is that it is not convinced that editorial control is based in Britain. I’ve worked for numerous foreign channels that are allowed to broadcast in the UK, so I know this discrepancy will come as a surprise to my former employers at the London offices of CNN International, Bloomberg and Al Jazeera, all of which ultimately answer, editorially, to bosses in Atlanta, New York and Doha.

Press TV Ltd., a UK-based production company making programmes for Press TV has also been fined $155,000. This was because the channel in Tehran, broadcast an interview with Maziar Bahari of Newsweek whilst he was in prison. Bahari, who I have appeared with on discussion panels about the situation in Iran, is on the record as saying he wants Press TV banned and, basically, war on Iran. His views on banning TV stations are shared by the British government. We know this thanks to Wikileaks which released a secret cable from 2010 detailing the views of Jaime (sic) Turner, “Deputy Head of Multi-lateral affairs at the UK Foreign and Commonwealth Office”:

Her Majesty’s Government is looking at other ways to address the issue. Her Majesty’s Government is exploring ways to limit the operations of the Islamic Republic of Iran Broadcasting’s PRESS TV service..However, UK law sets a very high standard for denying licenses to broadcasters. Licenses can only be denied in cases where national security is threatened, or if granting a license would be contrary to Britain’s obligations under international law. Currently, neither of these standards can be met with respect to PRESS TV, but if further sanctions are imposed on Iran in the coming months, a case may be able to be made on the second criterion.

While it is obviously a badge of honour for journalists to provoke such paranoia in a government – how is Press TV threatening UK national security?! – the cable also revealed Britain to be begging for U.S. intervention vis a vis France:

5. (S) In the immediate term, Her Majesty’s Government plans to lobby the French government to approach Eutelsat and press it to drop Islamic Republic of Iran Broadcasting’s broadcasts from the Hotbird satellite. Islamic Republic of Iran Broadcasting broadcasts several channels from the satellite, both domestically (even most terrestrial TV channels in Iran are dependent on a satellite and repeaters) and internationally, so it is an important source of income for Eutelsat. While it would be unlikely for the company to agree to drop the Islamic Republic of Iran Broadcasting broadcasts spontaneously, Turner believes it would be susceptible to an approach by the French government because of the cover it would gain from complying with an official government request. Her Majesty’s Government would appreciate U.S. Government engagement with the government of France on this issue.

Nothing happened as regards London lobbying Paris to push the channel off the Eutelsat satellite but over here, I have witnessed bizarre examples of British journalists wishing to crush press freedom. Only in the past week, the UK Sunday Times’ Eleanor Mills wrote that Press TV “..has been fined £100,000…by the TV regulator OFCOM; many may think a more fitting punishment would see the station taken off air.” Such is the insouciant hackery of some British journalists when it comes to issues of free speech.

Those who have watched Press TV (it is, of course, available on the internet let alone nearly twenty free-to-air satellites) will know that its coverage of international events does not conform to the neoliberal news and current affairs brainwashing paradigm in mainstream newsrooms. It is one of the only TV stations in the world that genuinely gives international news, on a daily basis, covering all continents.

As CounterPunch readers know, there is already a war on Iran and this British decision is another front. Let’s hope that at least some of OFCOM’s board – you know who you are, Colette Bowe, Lord Blackwell, Dame Lynne Brindley, Tim Gardam, Dame Patricia Hodgson, Stuart McIntosh, Mike McTighe and Jill Ainscough – will realise that the purpose of the regulator was not to infringe on press freedom. In the meantime, still legal channels such as Russia Today are so far tolerated and give British viewers a view of the world different to the sanitised Orwellian fictions available on terrestrial television in the United Kingdom. And soon, as British viewers continue to switch off their television sets and boot up their computers, UK governments may realise that it is powerless to ban information getting to the masses.

Afshin Rattansi runs Alternate Reality Productions Ltd. One of its commissions is Double Standards, a political satire show for Press TV, broadcast every Saturday at 2230 GMT. Shows can be accessed via www.doublestandardstv.com. He can be reached via afshinrattansi@hotmail.com.

Afshin Rattansi is host of RT’s award-winning Going Underground news and current affairs show broadcast around the world. He will be joining Julian Assange on the eve of the referendum for a live webcast from the Ecuadorian Embassy in London as well as a special edition of Going Underground on Saturday.

More articles by:

CounterPunch Magazine

minimag-edit

Weekend Edition
August 26, 2016
Friday - Sunday
Louisa Willcox
The Unbearable Killing of Yellowstone’s Grizzlies: 2015 Shatters Records for Bear Deaths
Paul Buhle
In the Shadow of the CIA: Liberalism’s Big Embarrassing Moment
Rob Urie
Crisis and Opportunity
Charles Pierson
Wedding Crashers Who Kill
Richard Moser
What is the Inside/Outside Strategy?
Dirk Bezemer – Michael Hudson
Finance is Not the Economy
Jeffrey St. Clair
Roaming Charges: Bernie’s Used Cars
Margaret Kimberley
Hillary and Colin: the War Criminal Charade
Patrick Cockburn
Turkey’s Foray into Syria: a Gamble in a Very Dangerous Game
Ishmael Reed
Birther Tries to Flim Flam Blacks  
Brian Terrell
What Makes a Hate Group?
Andrew Levine
How Donald Trump Can Still be a Hero: Force the Guardians of the Duopoly to Open Up the Debates
Howard Lisnoff
Trouble in Political Paradise
Terry Tempest Williams
Will Our National Parks Survive the Next 100 Years?
Ben Debney
The Swimsuit that Overthrew the State
Ashley Smith
Anti-imperialism and the Syrian Revolution
Andrew Stewart
Did Gore Throw the 2000 Election?
Vincent Navarro
Is the Nation State and Its Welfare State Dead? a Critique of Varoufakis
John Wight
Syria’s Kurds and the Wages of Treachery
Lawrence Davidson
The New Anti-Semitism: the Case of Joy Karega
Mateo Pimentel
The Affordable Care Act: A Litmus Test for American Capitalism?
Roger Annis
In Northern Syria, Turkey Opens New Front in its War Against the Kurds
David Swanson
ABC Shifts Blame from US Wars to Doctors Without Borders
Norman Pollack
American Exceptionalism: A Pernicious Doctrine
Ralph Nader
Readers Think, Thinkers Read
Julia Morris
The Mythologies of the Nauruan Refugee Nation
George Wuerthner
Caving to Ranchers: the Misguided Decision to Kill the Profanity Wolf Pack
Ann Garrison
Unworthy Victims: Houthis and Hutus
Julian Vigo
Britain’s Slavery Legacy
John Stanton
Brzezinski Vision for a Power Sharing World Stymied by Ignorant Americans Leaders, Citizens
Philip Doe
Colorado: 300 Days of Sunshine Annually, Yet There’s No Sunny Side of the Street
Joseph White
Homage to EP Thompson
Dan Bacher
The Big Corporate Money Behind Jerry Brown
Kollibri terre Sonnenblume
DNC Playing Dirty Tricks on WikiLeaks
Ron Jacobs
Education for Liberation
Jim Smith
Socialism Revived: In Spite of Bernie, Donald and Hillary
David Macaray
Organized Labor’s Inferiority Complex
David Cortright
Alternatives to Military Intervention in Syria
Binoy Kampmark
The Terrors of Free Speech: Australia’s Racial Discrimination Act
Cesar Chelala
Guantánamo’s Quagmire
Nyla Ali Khan
Hoping Against Hope in Kashmir
William Hughes
From Sam Spade to the Red Scare: Dashiell Hammett’s War Against Rightwing Creeps
Raouf Halaby
Dear Barack Obama, Please Keep it at 3 for 3
Charles R. Larson
Review: Paulina Chiziane’s “The First Wife: a Tale of Polygamy”
David Yearsley
The Widow Bach: Anna Magdalena Rediscovered
FacebookTwitterGoogle+RedditEmail