. C Tells the Facts and Names the Names

Punch

NOVEMBER 15,1995

Ken Silverstein & Alexander Cockburn

VOL. 2, NO.20

® IN THIS ISSUE

Who Would Want
To Go Jogging With
Newt Gingrich?
Who Can Make You

Feel Sorry For
The Washington Post?

* Ruth Shalit:
Another Saga from
Our Sensational Mucky
Dames Series

Think of a Number
And Halve It:

e The Park Police’s Art
of Crowd Control

Punch Bowl

¢ The Powell Bubble Pops:
It’s Leftists for Dole!

e Psst! Wanna Buy a Used
Country? Check Kiting
Mexico’s Payback

* Pew’s Angry Execs:
They Can Hand It Out,
But Can They Take It?

Arm Twisting in Maputo

* The Striped Pants Lobby:

The Shalit Paradigm

Young Liars of the Right

uth Shalit glows in the knowledge
Rthal at the age of 25 she is the

most successful of the young, con-
servative writers now patrolling the opin-
ion pages or sporting their prejudices in
the Sunday magazines. Shalit has a
845,000 contract with GQ, showed up in
The New York Times Magazine with a
cover story on Bob Dole, and recently
gained pleasing notoriety with an attack in
The New Republic (where she is an associ-
ate editor) on affirmative action at The
Washington Post.

Shalit (pronounced “shall eat") has
made all the proper moves along a path
well trodden by careerists seeking fortune
in right-wing journalism. First, attacks on
“multiculturalism” or “PC” while at a col-
lege newspaper; next, arrival within the
Beltway as an aide to a political figure or
for one of the Right’s think tanks; then on
to work at a conservative publication.

This sort of career is distinguished by
calculated forays into racism, in the man-
ner of Dinesh D’Souza; boorishness, as
with Emmett Tyrrell and P. J. O’Rourke;
and a hostility to truth so blatant as often
to amount to vulgar lying. Shalit embodies
all of these unattractive traits. After
patient scrutiny of her 13-page article on
the Post, which created a great journalistic
stir in Washington, we can report at least
50 mistakes, distortions and perversions of
fact, an average of one per roughly 250
words. Incompetence and journalistic
malfeasance on this scale would normally
finish off a career.

halit’s Oct. 2 story in The New
SRepublic, “Race In The Newsroom:
The Washington Post in black and
white”, claimed that the Post’s “deter-
mined diversity hiring” has produced a

strong backlash, with both white and
black reporters feeling “aggrieved and

victimized by discrimination”. According
to Shalit, black staffers at the Post, appar-
ently acting out of racial solidarity, have
sought to cover up the failures of the city's
political elite. Furthermore, the newspa-
per’s once aggressive “coverage of the
social pathologies at the heart of
Washington’s black underclass—-chronic
welfare dependence, adolescent child-
bearing, neighborhood crime and violence
—has increasingly given way to puffery”.

We've often criticized the Post, a news-
paper which in recent years has carefully
leached out any tincture of liberalism. But
Shalit’s piece wasn’t about the Post. In the
tradition of D’Souza and Charles Murray,
it was an attack on African Americans,
dressed up as social science.

Editors “will end up with a nearly all-
white staff,” Shalit wrote, “if they hire
purely on the basis of qualifications. A
“newspaper’s mandate—to be an arbiter
of truth, an enemy of euphemism, a check
on social complacency—is directly at
odds with the ideology of diversity man-
agement, with its ethos of sensitivity and
conflict avoidance at all costs”.

Yet despite attempts to diversify, the
Post is still largely a white institution—
minority journalists make up roughly 18
percent of its professional staff—in a city
which is overwhelmingly black and minori-
ty. “Why shouldn’t black people be encour-
aged to write about a black city and black
government?”’ asks Jill Nelson, who chroni-
cled her 1986 to 1990 tenure at the Post in
Volunieer Slavery. “White men have tradi-
tionally held a privileged position in the
world of journalism. When occasional
attempts to level the playing field have
been made, white men, and sometimes
white women, have freaked out.”

Shalit calls herself a “social liberal”,
and insists that she “tried to be scrupu-

(Continued on page 4)



2 / CounTeERPUNCH

The Book On Numbers:

How The Park Police Count

o the National Park Police deliber-
Dately undercount political protest-

ers? In the aftermath of the
October 16 Million Man March, that ques-
tion rose again—as it has after virtually
every major political demonstration held
in the capital for the past thirty years.

When the Park Police announced that
400,000 people had attended the March,
Louis Farrakhan, its chief organizer,
declared that “racism"” and “white
supremacy” had prompted an underesti-
mate. Farrakhan threatened to sue and the
Park Police, who are charged by Congress
with making the official crowd count for
events held in the capital, agreed to allow
Boston University’s Center for Remote
Sensing to do a computer recount using
aerial photos of the march. The Center's
tally of 837,000 was short of the Nation of
Islam’s figure of 1.2 million but more than
double the Park Police's original estimate,
making the Million Man March, officially,
the biggest political rally ever held in
Washington. '

Up until about ten years ago, police
employed the SWAG system—Scientific
Wild-Assed Guess—to gauge crowd size.
Now, police say they use a grid system to

Editors
KEN SILVERSTEIN:
ALEXANDER COCKBURN

Production
TERRY ALLEN

Counselor
BEN SONNENBERG

Design
DEBORAH THOMAS

Published twice monthly except
August, 22 issues a year:

840 individuals,

8100 institutions,

825 students/low-income. -
CounterPunch. All rights reserved.
CounterPunch welcomes all tips,
information and suggestions. Please
call or write our offices.
CounterPunch

P.0. Box 18675

Washington, DC 20036
202/986-3665 (phone/fax).

determine how many people can fit on a
given area of land, then factor in crowd
density, subway ridership and the number
of cars and buses in city parking lots.

But of course politics condition the
numbers. Before the Million Man March,
the Park Police listed the 1969 Vietnam
Moratorium Day protest as the biggest
ever held in the capital, recording its size
at 600,000 people. On the day of the
event, police declared that only 250,000
people had attended.

Even that figure was too high for the
Nixon administration. A month after the
event, Defense Secretary Melvin Laird
claimed that just 119,000 protesters had
taken part, basing this estimate, he said,
on an analysis of Air Force photos.

By April 23, 1971, the date of another
gigantic anti-war rally—200,000 accord-
ing to police, at least three times that
amount according to thc organizers—the
official size of the Moratorium Day protest
had mysteriously risen. A New York Times
account of the 1971 event, citing police
estimates, said that the crowd “did not
approach in numbers the 320,000 who
gathered around the Washington Monu-
ment in November, 1969”. Dave Dellinger,
a leader of the anti-war movement, tells us
that police perennially under-counted pro-
testers’ numbers. “Of course, our side had
a tendency to overestimate”, Dellinger
recalls, “but the police went far further in
the other direction. We finally started hir-
ing independent experts and found that
our numbers were generally about twice
the official count.”

Some of the angriest arguments about
crowd size have taken place during the
past few years. In April of 1993, gay and
lesbian rights activists announced a crowd
of 1 million for a demonstration at the
Mall. Police said that just 300,000 people
had attended the event.

The police estimate was based on a
series of aerial photos, the last one taken
at 2:55 p.m. That was about 90 minutes
before the crowd reached its peak and at a
point when the Mall was still filling with
protesters. Using aerial photos and other
data, The Washington Blade, a gay week-
ly, determined that 750,000 people had
participated in the rally—250,000 less
than demonstrators claimed but 450,000

Novemaer 15, 1995

more than police claimed.

Torie Osborn, a long-time gay political
activist and writer, served as liaison with
Park Police at an carlier gay rights march,
in October of 1987, with organizers esti-
mating the crowd at 500,000. She was
pleasantly surprised when the police offi-
cer she worked with told her that the offi-
cial count was 375,000. “That was lower
than our figure, but, given the usual dis-
crepancies, | was relieved,” Osborn
recalls. The following day, though, she
was amazed to read newspaper accounts of
the march which referred to a Park Police
estimate of just 200,000. That number
became the official tally for the day’s rally.

Another controversy arose in 1989,
when an abortion-rights rally at the
Washington Monument drew 300,000
according to the Park Police and twice that
number according to organizers. The initial.
police count was less than 100,000, but
organizers were able to negotiate a higher
number because they had lined up a 6-
member crew—including an engineer, a
landscape architect and a mathematician
—which challenged the official tally.

he clearest example of how politics

I can influence the police count came
in April of 1992, during another
abortion rights protest. Organizers claimed
that 750,000 people rallied, while the
Park Police settled on a figure of 500,000.

Two weeks later, after anti-abortion
leader Rep. Christopher Smith of New
Jersey demanded a recount, Park Police
issued a new number: the crowd had been
cut in half. “After completing [a recheck
of bus and subway ridership and reviewing
photos], the . . . estimate [of 250,000] was
confirmed,” Richard Powers of the Park
Police wrote to Smith.

When the cause is non-controversial, the
Park Police can be generous with numbers.
According to police records, the most heav-
ily attended event ever held in Washington
was Lyndon Johnson’s 1965 inauguration,
which drew 1.2 million. However, people
who attended the inauguration, as well as
photos taken that day, suggest that the offi-
cial number is grossly inflated.

The next three biggest events in the capi-
tal, according to Park Police, were 1 million
at the July 4, 1976 Bicentennial celebration,
and 800,000 each for Bill Clinton’s 1993
inauguration and the June, 1991 Persian
Gulf War homecoming, “They want to prove
that patriotism draws more than protest, and
that just isn't so,” Osborn says. B



NovemBeR 15, 1995

CoUNTERPUNCH / 3

00000000000000000000000000000000000000000000000000000000RE00000000000000000000030000000000000000000000000006000000000000a000000006000000

00000800000000000000000000800000000060

I I Yhe dream of a nation led by some-
one “above politics” is ever astir in
American bosoms, particularly after

contemplating the reality of men like Bob

Dole, Bill Clinton or—God save us all—

Phil Gramm of Texas, whose features eeri-

ly resemble a rat trap in mid snap.

If you go “above politics” all you find is
more politics, as Colin Powell himself
knew well enough, even though he pub-
licly fantasized about a government of
“experts” guiding the nation forward
under sound, bureaucratic management.

Powell has all the political
vices above which he
supposedly soars, most notably
a conveniently short memory
and a talent for cover-up.

The antidote to this fantasy was readily
available in the form of his 643-page auto-
biography. Anyone exploring those stolid
pages could quickly enough perceive that
Powell has all the political vices above
which he supposedly soars: a conveniently
short memory, a talent for cover-up, an
ability to talk out of both sides of his
mouth and a marked reluctance to say any-
thing that might lose him readers, or votes.

Even his smooth withdrawal into non-
candidacy showed Powell’s political
instinets in charmless outline, as he
affirmed that welfare did indeed need to be
“reformed” and that the budget must be
balanced—the worn out mantras of reac-
tion. The New York Times praised Powell
for altering the terms of Republican poli-
tics by showing that a man could raise the
flag of moderation within the party of
Lincoln. Yet Powell raised this flag with
the declaration that he was of the
Rockefeller wing.

Nelson Rockefeller's name is virtually
synonymous with the greatest single disaster
in American life today, the “drug war”, with
its mandatory minimum sentencing, its role
in the incarceration of upward of 800,000
African Americans at any given time and its
creation of a vast American gulag.

Now the American people are in “recov-
ery” as the saying goes, after Powell's exit
(though the journalists who encouraged
Powell to run and predicted he would do
so—Sam Donaldson, Tim Russert, Charles

esetesessccsnse

Krauthammer, Evan Thomas, David
Broder, among others—seem to be suffer-
ing the most). The uncomfortable return to
earth has all the heavy resignation of a
woman whose failed love affair leaves her
once again sitting opposite the spouse in
cardigan and slippers, drearily familiar in
his usual chair.

The grieving mistress should realize
that Bob Dole is merely Colin Powell at
the level of political reality. Powell a war
hero? Dole is more of one. Powell a man of
the center, with extremist skeletons in his
closet as a henchman of Reagan and
Bush? Dole held the line for Nixon. Powell
a versatile public speaker? Dole’s wit is
sharp. Sure, Dole is an opportunist and a
coward. But with him we know where we
are. Fantasy candidates lead to tears, and
worse.

THoSE Q1LY
GREEN FOUNDATIONS

ur November 1 special issue on the
OEndangered Species Act and the

role played by foundations elicited
some droll reactions at Pew Charitable
Trusts, which makes unconscionable
amounts of money out of investments in
rape-and-devour corporations. As clamor
erupted from some of Pew's grantees at
our revelations about the Trusts’ holdings
in Weyerhaeuser and oil company stocks,
Pew executives responded that they had
checked out CounterPunch and their
intrepid research disclosed that . . .
CounterPunch doesn’t exist! -

Pew then sent out Tom Wathen, director
of its forestry and aquatic ecosystems pro-
gram, to Eugene, Oregon, to meet with
Tim Hermach of the Native Forest
Council. Why, bellowed Wathen, was
CounterPunch attacking Pew, when the
Turner Foundation (another provider of
environmental grants) got its endowment
from the colorizing of black-and-white
movies!

Did this match up to holdings in
Monsanto and International Paper, ven-
tured a Pew grantee who was also at the
meeting? It’s certainly a big deal to our
friends in the arts community, snorted
Wathen.

Pew is blundering on, undeterred by our
disclosures. On November 10, Pew con-
vened a meeting in Washington to display

its blueprint for protection of the national
forests from the Republican Congress. On
hand was Phil Clapp, the Democratic
Party hack now recruited to run Pew’s
Endangered Species campaign; David
Fenton, publicist to the liberal gentry; and
Bob Chlopak, another Democratic hack.
Chlopak boasted that he alone was
responsible for nationalizing the ancient
forest issue, that he orchestrated Clinton’s
April, 1993, timber summit in Portland
and that he engineered Option 9, the cyni-
cal plan whose effect has been the
destruction of the last of the ancient
forests. So much for Pew’s man, who gave
as accurate a description of Pew’s role as

one could hope to find.

TRADE FOLLOWS THE
FLAG, OR IS IT
THE OTHER WAY AROUND?
orporate America has always
Cchafed at the pretensions of US
diplomats overseas, roosting in
their splendid embassies, putting on airs
and doing their best to avoid the coarse
function which the Almighty set them on
earth to perform: namely, to act as sales-
men for American products. With the Cold
War fading and the US foreign service
eager to deflect congressional criticism
that our tax dollars are being eaten up by
embassy garden parties, the sales pitch is
now stentorian.

Witness the devotion of the US foreign
service to the cause of Enron, the Texas-
based oil and gas giant, in the latter’s bid
for business in Mozambique. The saga was
well described by John Fleming in The
Houston Chronicle for November 1.

Enron—a client of Treasury Secretary
Robert Rubin’s during his days at
Goldman, Sachs and a company which has
received bucketsful of corporate welfare
during the Clinton years—was chasing a
$500 million deal to develop the Pande gas
project and build a pipeline to South
Africa. John Kachamila, Mozambique’s
minister of natural resources, described the
heat that came down from the US embassy
in Maputo: “There were outright threats to
withhold development funds if we didn’t
sign, and sign soon. Their diplomats, espe-
cially Mike McKinley [deputy chief of the
US embassy], pressured me to sign a deal
that was not good for Mozambique. He was
not a neutral diplomat. It was as if he was
working for Enron. We got calls from
American senators threatening us with



4 / CouNTERPUNCH

this and that if we didn't sign. Anthony
Lake [US national security advisor] even
called to tell us to sign.”

The striped pants crowd in the US
embassy in Maputo threatened to cut $40
million in USAID assistance for develop-
ment projects in Mozambique. “If the
Mozambicans think they can kill this deal
and we will keep dumping money into this
place, they should think again,” one State
Department official snarled to the
Chronicle. “We would be happy to go else-
where.” Kachamila ultimately agreed to

US embassy officials threat-
ened to cut $40 million for
development projects in
Mozambique if the country
didn’t agree to a gas project
with Texas-based Enron.

the deal, though he was able to obtain bet-
ter terms for his country than those initial-
ly offered by Enron. Mozambicans no
doubt remember vividly that in recent
years another US agency, the CIA, was
dumping money into the hands of
Renamo, a terrorist force created by
Washington and Johannesburg, designed
to destroy the very economy that dribbles
of USAID money now help to prop up.

YES DARLING,
THERE Is A FREE LuNcH

“Free lunches” open excellent avenues to
a newspaper reporter’s undivided and
loyal attention, according to Gary Putka,
Boston bureau chief of The Wall Street
Journal. Putka recently imparted this
information to a bunch of Boston PR folk,
as reported by O’Dwyer’s Washington

Report, a newsletter for the public rela-
tions industry.

“We're usually pretty good on accepting
free lunches to get to know a business,”

Putka confided to the Boston flacks. He"

further excited his audience with the news
that “a solid 50 percent” of the stories in
the.Journal stem from press releases.

MEXICO’S JUNK REPAYMENT
Mexico’s economy continues to deterio-
rate, with the peso now trading at its low-
est level since crisis erupted last
December. The early-November news
reports about the peso's new plunge must
have come as a surprise to most people,
since the Clinton administration and the
press had been reporting that all was
going well south of the border.

A news spasm last month had Mexico
rebounding so strongly that it paid off
$700 million in short-term loans to the US
Treasury and Federal Reserve even before
the money was due on October 31. This
was trumpeted as proof that the Clinton
administration’s bail-out had been a
superb move.

Not mentioned in such reports—carried
by The New York Times, The Washington
Post, The Wall Street Journal and other
major newspapers—was that for the sake
of political appearance, Mexico had taken
out new loans in order to pay off its debt to
the US. It was a check kiting operation.

The money due in October stemmed
from $2 billion the US floated to Mexico
last February. The loan was rolled over
once in mid-year, with the proviso that
Mexico would pay off the full amount this
fall.

But as the maturity date neared, Mexico
didn’t have the necessary cash. The US
Treasury (apparently with the aid of the

(J One year individual $40
(J One year institutional $100
[J Please send back issue(s)

SUBSCRIPTION INFO

Enter or renew subscription here (22 issues a year):

J One year student/low-income $25

(83/issue)

Name

[ I am enclosing a separate sheet for gift subscriptions.

Address

City/State/Zip

PO Box 18675, Washington, DC 20036

Payment must accompany order. Add $10 for foreign subscriptions.
Make checks payable to: CounterPunch. Return to: CounterPunch,

NoOVEMBER 15, 1995

IMF) rushed to the rescue. With its help,
Mexico managed to borrow roughly $700
million from a consortium of German
banks. However, to pay off the US loans,
which carried interest rates of about 5 per-
cent, Mexico borrowed from the German
banks at 9 3/8 percent.

“It was an incredibly stupid loan from
any capital structure perspective,” Walker
Todd, an attorney and former Fed official,
tells us. Todd points out that Mexico’s new
loans carry interest rates nearly double
those offered on German treasury notes
with the equivalent 5-year maturity— -
terms normally forced on junk debt bor-
rowers.

Flush with its new loan money, Mexico
made good on $700 million due, but that
still left it $1.3 billion short of the total
owed Treasury for October 31. The US
politely rolled that money over yet again, a
move discreetly ignored in the press. W

2800090000000 0000900000800000000000000000000

(Shalit, continued from page 1)

lously fair” in preparing her story. “If any
of the goals of affirmative action are to be
preserved, affirmative action must be
reformed. The only way to do that is to
criticize its excesses,” she wrote in a letter
to The New York Times in which she
defended her Post article.

Scrupulous fairness and candor are not
conspicuous in Shalit’s CV. At Princeton
University, from which she graduated in
1992, Shalit served as editor-in-chief for
the Sentinel, a Dartmouth Review-style
publication that has been propped up with
welfare checks from a variety of reac-
tionary foundations, including the
Madison Center, an outfit founded by
William Bennett. The Sentinel was also
the testing ground for Ramesh Ponnuru of
the National Review and David Miller of
U.S. News & World Report. :

In her letter to the Times, Shalit dis-
tanced herself from D’Souza. But as editor
of the Sentinel, she published at least one
article by D'Souza (in which he attacked
Rigoberta Menchu, the Guatemalan
Indian who later won the Nobel Peace
Prize), as well as a slavish review of his
first book, /lliberal Education.

Shalit herself wrote essays—secured for
us by our researcher at Princeton, John
Garcia—attacking “hand wringing” multi-
culturalists, that favorite target of the cam-
pus Right. She also penned an odd article
in which she argued that the War on
Poverty had been “as clumsy, protracted



NoOvEMBER 15, 1995

and casualty-filled as Vietnam”, though
fortunately the national malaise resulting
from the latter had been, as she put it,
“buried .. . in the sands of Kuwait”.

In 1992, Shalit worked for the Bush
campaign, during which she became close
to James Pinkerton, a big wallah on the
Republican right and the man credited by
The Washington Times with “putting the
[‘88 Bush] campaign on the trail of fur-
loughed killer Willie Horton™. (Al Gore,
running in the Democratic primaries
against Michael Dukakis, was the first to
use Horton.) After Bush’s defeat by
Clinton, Shalit dropped out of politics and
soon bobbed up as an intern at The New
Republic, where she enjoyed the patronage
of Fred Barnes, now an editor at Rupert
Murdoch’s Weekly Standard. A 1994 story
in Mediaweek reported Shalit’s zeal to
“rise early on weekday mornings to
accompany [Newt] Gingrich on his daily
constitutional through the tree-lined
avenues of his Capitol Hill neighborhood”,
and also that she had been the House
Speaker's dancing partner at a black-tie
event held by the Cato Institute in 1994
(“a cadre of young editorial writers from
The Wall Street Journal looked on, waiting
to cut in”).

Shalit’s attacks on African Americans
have been unremitting. One of her earliest
pieces at The New Republic was a hatchet
job on Carol Moseley-Braun, the first and
only black woman senator. In 1993, Shalit
sped to Harvard after hearing a rumor that
an article by a black law school professor
had actually been written by his students.
The story turned out to be false, but Shalit
wrote an article anyway, under the pre-
tense that the “pseudo-scandal” had
“energized racial politics across the cam-
pus”. She has also penned a foolish piece
on the evils of diversity at the government
level, in which she quoted neo-con Ben
Wattenberg as saying that the Clinton
administration was “turning into a walking
billboard for a quota society™.

halit makes so many mistakes that
Snothing that she writes can be trust-

ed. Among the dozens of errors in
her article on the Post: in what her target
calls a “nice libel suit”, Shalit erroneous-
ly wrote that Roy Littlejohn, a city con-
tractor, once “served time” for corruption;
she mistakenly claimed that Jeanne Fox-
Alston, the Post’s director of hiring and
recruiting, formerly worked as a copy edi-
tor (one of at least 5 errors by Shalit in

reporting job titles and job descriptions).
Fox-Alston was one of Shalit’s prime tar-
gets because of her alleged role in “win-
nowing out white males”—that oppressed
group which holds almost all of the top
positions at the Post, and whose members
have been selected for 123 of 330 news-
room positions over the past nine years.
Shalit also falsely stated that the late
Herb Denton was part of an equal
employment opportunity suit filed against
the Post in 1972, and charged that
Graciela Sevilla, who worked at the Post
between 1992 and 1995, quit “after less
than a year”.

In the tradition of Dinesh
D’Souza and Charles Murray,
Shalit’s article was an attack
on African Americans dressed
up as social science.

Even physical descriptions are beyond
Shalit’s ability. Kevin Merida, a Post
assistant managing editor, is 5’9, 175
pounds. Shalit described him as “lanky”.
Fox-Alston, said Shalit, wore her hair in a
“gray topknot”, though her hair isn’t gray
and Fox-Alston tells us that she has never
worn it in a topknot.

More than a dozen of the Post staffers
Shalit talked to say she misquoted them or
manipulated their remarks. In Shalit’s
article, Merida complained that at the
Post, minority reporters have a “general
sense” that their value “is not completely
taken into account”, which Shalit calls the
“classic plight of the affirmative action
baby”. But Merida says that his words
were yanked out of context: “I wasn't
whining; I have a great gig. I was talking
about what black journalists feel in gener-
al. She used the quote as a prop to further
her thesis.”

Or consider the case of James Ragland,
a black journalist described in Shalit's
piece as having “quit [the Post] in frustra-
tion after the 94 mayoral campaign”, and
whom Shalit quoted as saying that stories
“that should get in the paper without any
trouble become much more difficult
[because of race]. I understand the need to
be sensitive, but it goes overboard.”

Ragland, now at the Dallas Morning
News, says he “specifically and directly”
told Shalit that he did not quit in frustra-
tion but left because of a highly attractive
offer from the News. “It was a very tough
decision,” he says about leaving the Post.

COUNTERPUNCH / §

Ragland says that at one point he was
frustrated by editorial “heavyhanded-
ness”, but that a meeting was called after
he had complained and problems had
been resolved to his satisfaction. Ragland
says that the quote Shalit attributed to him
was not verbatim but patched together
from different parts of the interview. He
also says that in three-and-a-half years at
the Post he never saw a story killed for
reasons of race.

Ragland wrote a letter to The New
Republic charging that Shalit had “fabri-
cated” the quote. Shalit called Ragland
before it was published, and, after much
tearful pleading and apologizing, con-
vinced him to strike the word “fabricat-
ed,” and generally tone down his remarks.
Then, in replying to his letter, Shalit wrote
that Ragland “was quoted accurately and
in context”.

or was Shalit averse to outright
lies. She claimed that Jill
Nelson—supposedly “summering

on the Vineyard”—wouldn’t talk to her for
the story. Nelson, now in New York and
working on a second book, says that she
spent the summer at her apartment in
Harlem, and that Shalit never called her,
though her number is listed with directory
assistance.

Citing unnamed sources, Shalit claimed
that Michael Getler, the Post’s deputy
managing editor, was keen to hire Douglas
Farah (now working as a correspondent
from Central America) because he thought
Farah was Latino. “Gee, Doug, everyone is
just so excited at the prospect of hiring
such a talented Hispanic reporter,” Getler
is said to have blurted out, only to be
crushed when Farah replied, “I'm happy
to be a Hispanic reporter if you'd like me
to be, but I'm from Kansas.”

Both Getler and Farah deny that such a
meeting took place. Prior to publication,
Shalit called Getler to ask about the meet-
ing. He told her that he had no memory of
it or of ever having said anything resem-
bling what he was quoted as saying. He
relented when Shalit told him that Farah
was her source. But Shalit never talked to
Farah, and the latter, in a letter which The
New Republic refused to publish, wrote, “I
could never have said I was from Kansas,
as that is simply not true” (Farah was born
in Massachusetts). Shalit claimed in her
article that she had unsuccessfully tried to
reach Farah, but he tells us that she never
called him at the Post’s bureau in San



6 / COUNTERPUNCH

Salvador and that “there was not a single
fact about me [in her story] that was true”.

At a substantive level, many of Shalit's
charges were bizarre. The supposed mas-
termind behind the Post’s plot to cover up
for black politicians is Milton Coleman,
the Post’s metropolitan editor and a man
best known to the public for having effec-
tively killed Jesse Jackson’s 1984 presi-
dential campaign by publishing Jackson’s
comments about New York being
“Hymietown.”

Shalit charges that Coleman is “socially
close” to Mayor Marion Barry and other
black power brokers, which results in
overly sympathetic coverage—a somewhat
reckless allegation coming from Newt
Gingrich’s dancing partner. Of course,
many D.C. journalists and publishers
maintain indecently close ties with politi-
cal leaders, starting with Shalit’s boss,
Martin Peretz, president of The New
Republic and an intimate of Al Gore. The
Post’s former executive editor, Ben
Bradlee, was a great friend of President
Kennedy, while Katharine Graham is
close to Robert McNamara and Henry
Kissinger, among many other establish-
ment figures. In Shalit’s view, though, it's
only black journalists whose social ties
distort news coverage.

Shalit is no doubt correct that the Post’s
attempts to diversify have created a back-
lash among white reporters and editors.
She adroitly got white staffers to make out-
rageous assertions, then presented these
assertions as fact. She said that Merida
had advanced from reporter to assistant
managing editor “in one fell swoop” and
quoted one person as saying, “Have you
ever heard of that happening in the entire

history of the news business?” At least six
staffers at the Post alone have had virtual-
ly the identical career trajectory.

Another white staffer told Shalit, “Pick
up the Sunday magazine these days. Every
third issue, there’s some black family on
the cover, and then inside, a hacky senti-
mental story about what a wonderful,
struggling black family this is.” We
picked up the past 60 issues of the maga-
zine, from August of 1994 through
October of 1995, and found a black family
on the cover exactly once (Dec. 11, 1994,
a portrait of an “egalitarian marriage”).
During this period there were also cover
stories on Colin Powell; Rosa Parks, Rita
Dove, U.S. poet laureate; and a black
drop-out who had learned to read.

Fox-Alston was attacked for
“winnowing out white males”
—that oppressed group which
holds almost all top positions
at the Post.

We also found cover stories about a
white woman who adopted a black boy
from Montserrat; problems at the NAACP;
a black kid who'd served time in jail; and
a story by Keith Richburg, a black
American who covered Africa for the Post
for many years. He gave thanks to God
that his ancestors had come to America as
slaves because otherwise he'd have been
born in Africa, the site of “mindless waste
of human life”. This is not the record of a
magazine shamelessly kowtowing to black
sensitivities.

The New Republic printed only a few of
the outraged letters it received from Post

NOVEMBER 15, 1995

employees over the Shalit article. Among
those it didn’t print was this from Warren
Brown, an automotive writer:

“Dear Ruth:

“Talk about lousy journalism! Your
thinly disguised attack on affirmative
action consumed 13 pages. If you had any
guts, you could’ve done the job in one
paragraph. To wit:

“‘We don’t want any blacks, yellows,
reds. Not one is as well-qualified as a
white, or white derivative, to give America
the news. All of this diversity stuff is tak-
ing jobs away from deserving white folks.’

“Had you written that, you would’ve had
my respect. Instead, you chose to hide
your prejudice behind the veil of ‘objec-
tive reporting’. . .

“You've obviously never read a ‘pre-
diversity’ newspaper. I did. I grew up in
segregated New Orleans reading the now
defunct New Orleans States-Item and the
still published Times Picayune. Even as a
kid, I knew what was going on in those
newspapers: Black criminals were clearly
identified by race. If there was no racial
identification, that meant the perpetrator
of the crime was white. Black people
never got married, according to those
newspapers. But whites got married. You
could tell, because their photos and names
were in the papers’ social writeups. Black
people never did anything well, except
maybe sing and dance. White people were
pretty damned near perfect. But, I suppose
you call that kind of journalism ‘truth.”

A final note: Shalit, who calls for candor
and scrupulous fairness, runs away from
discussion of her work. She refused to
answer our questions about the Post arti-
cle, saying she was “all talked out”. H

CounterPunch
P.0O. Box 18675
Washington, DC 20036



