
JULY 15, 1995 

JULY 15, 1995 

• IN THIS ISSUE 

"Follow The Money'', 
Nineties-Style 

Bob Woodward, Chris 
Wallace and Diane 
Sawyer Take Their 
Courage in Both Hands 
and Attack Poor People 
• They Travel All The Way to 

Perilous Pennsylvania and 
the Arkansas Delta 

• They Bravely Breach 
Promises to Trusting Parents 

• They Stare Into The Heart 
of Darkness and Never Blink 

With Hand on Heart 
and Heart in Mouth 
• What Clinton's Top Officials 

Were Really Saying as Mex­
ico Went Down The Drain 

The Spy Who Loved Me 
• Paul Weyrich and The Man 

From Jo'burg 

• 
Powellin'96 
"In 1969, then a mere ma­
jor, [Colin] Powell was the 
officer assigned by the 
Pentagon to investigate 
rumors of a massacre in 
Vietnam, at My Lai, by a 
certain Lt. Calley and 
Charlie Company. The 
gallant major reported that 
accounts of any massacre 
were 'a malicious fiction"'. 

Private Eye, July 28, 1995 

COUNTERPUNCH / 1 

Written by Ken Silverstein & Alexander Cockburn VOL. 2, NO. 14 

How Rich Journalists Stole 
Crutches From Crippled Children 

Ever anxious to deflect charge s that 
they are liberal or have soft 
hearts , many journalists love 

what th ey piously call "'difficult " storie s 
which demon strate to the world ( espe­
cially their own corporate employers) how 
tough they are . Last year several such 
journalists - mostly millionaires - took 
aim at a program helping extremely dis-­
tressed children in very poor families . 

In the name of budgetary austerity 
and combating "'fraud", the Senate is 
now set to approve ll. bill, already pass ed 
by the House, that would all but elimi­
nate the children's disability program . 
Should the measure go through, hun­
dreds of thousands of children from poor 
families stand to lose their benefits . If so, 
lay the blame on Bob Woodward of The 
Washington Post, and Chris Wallace and 
Jude Dratt of ABC. 

The lynch mob against children's dis-­
ability was mustered on February 4 , 
1994, when the Post ran a front -page 
story on the program written by Wood­
ward and a sidekick, Benjamin Weiser . 
They opened with an interview of Nora 
Cooke Porter, a state disability review 
physician in Pennsylvania, "who can 
barely contain her frustration as she flips 
through some of the thousands of appli ­
cations" for assistance for children who 
"'in her medical opinion, are not suffer­
ing from any disability" . According to 
Woodward and Weiser, "'children who 
curse teachers, fight with classmates, per ­
form poorly in school or display chara c­
teristics of routine rebellion are often 
diagnosed with behavioral disorders and 
therefore qualify for the program's cash 
benefits" . 

Parents often spent their children 's 
benefits unwisely, Woodward and Weiser 
virtuously proclaimed . And while govern-

ment bureaucrats required an account ­
ing of how the money was spent, they did 
not have "'the resources to scrutinize 
spending on a large scale" . 

When the Post's piece appeared, two 
Wisconsin Democrats, Senator Herb 
Kohl and Rep . Gerald Kleczka, instantly 
distributed a copy to each member of 
Congress . Remember that if a story at­
tacking poor people appears in the Post 
it carries twice the firepower of one in The 
Washington Times, since the former can 
be introduced with the word s "Even the 
liberal Post says ... " 

The Post's piece set off a hue and cry 
against children 's disability, and led to 
an all-important ABC "Prime Time" re- . 
port last October . No fewer than three of 
the network's millionaire correspon­
dents disparaged the program: Wallace, 
chief correspondent for that segment, 
called it a "'taxpayer scam"; Diane Saw­
yer said it was "a program designed to 
help disabled children, but parents are 
helping themselves" ; and Sam Donald­
son - who receives tens of thousands of 
dollars of federal agriculture subsidies 
annually for his New Mexico ranch -
marveled at "how easy it is to get on the 
receiving end of what some are calling 
'crazy checks'" . 

Prime Time's piece opened with a se­
verely retarded white child in a wheel­
chair, representing a "deserving" recipient 
in whom the public's money had been 
prudently invested. Prime Time's all­
white producer and corr espondent staff 
then moved to the Arkansas Delta, where 
a variety of white politicians and white 
school teachers berated black children as 
undeserving frauds. Wallace - in smart 
rural wardrobe - grilled a poor black 
woman who was unable to articulate why 
she needed assi stance and who didn't 



2 / COUNTER PUNCH 

understand the eligibility criteria. Like 
the Post, ABC trotted out Dr . Porter to 
decry the program's abuses . 

Prime Time's attack had a major im­
pact in the capital . The show was soon 
aired before a Congressional subcommit­
tee, and several members cited it in seek­
ing to gut children's disability . 

C
hildren 's disability, part of the 
Supplemental Security Income 
(SSI) program, was created by 

Congress in 1972 . Requirements were ex­
tremely strict. Potential recipients had to 
be in a hospital, a wheelchair or have an 
IQ under 60 . Those with cystic fibrosis, 
muscular dystrophy, auti sm and Down's 
Syndrome were routinely turned down . 

Rolls have grown heavily in recent 
years and now carry some 800,000 chil­
dren . But the cause is not, as Woodward 
and Prime Time alleged , an explosion of 
fraud . In 1990 the Rehnquist Supreme 
Court decreed by a 7 to 2 margin that 
eligibility requirements were unlawfully 
tight. Under the new guidelines, more 
children with severe mental impair­
ments were able to qualify . The Court 
also ordered Congress and the Social Se­
curity Administration to publicize the 

Editors 
K~:N SILVERSTEIN 

ALE.XANDER COCKBURN 

Produ ction 
TERRY ALLEN 

Counselor 
BEN SONNENBERG 

Design 
DEBORAH THOMAS 

Published twice monthly except 
August, 22 issues a year : 
$40 individuals, 
$100 institutions, 
$25 student/low-income 
CounterPunch. 
All rights reserved . 
CounterPunch welcomes all tips, 
information and suggestions . 
Please call or write our offices . 
Counter Punch 
P.O. Box 18675, 
Washington, DC 20036 
202/986-3665 (phone/fax) 

program, and thus many parents heard 
of it for the first time . 

For children to get what are, by the 
standards of today's medical billings, ex• 
tremely modest benefits, a doctor must 
judge them to be in very poor shape in­
deed . About 60 percent have mental proh­
lems from the grave to the catastrophic ; 
about 25 percent have severe physical 
problems; and about 15 percent have 

Prime Time's all-white staff 
traveled to Arkansas, where 
white politicians and white 
school teachers berated 
black children as undeserv­
ing frauds. 

serious neurological or sensory ailinents . 
Since 1991, more than half a million 

children - 45 percent of all applicants -
have been rejected . In tirelessly publi­
cized Pennsylvania, where Dr. Porter's 
"frustration" threatens to boil over, 43 
percent of applicants were turned down . 
The Arkansas rejection rate was 56 percent. 

Prime Time claimed many children 
got benefits by "filing disabilities" after 
being coached by their parents . The So­
ci al Security Administration reviewed 
617 claims , and found that coaching was 
possible in just 13 cases, and benefits 
were granted in only three of those . 

The Post's and Prime Time's hatchet 
jobs on the disability program stemmed 
in part from their heavy reliance on Por­
ter, who was portrayed in both cases as a 
doughty friend to the taxpayer . In fact, 
Porter was fired by the Pennsylvania Bu­
reau of Disabilities Determination because 
of unceasing and baseless onslaughts on 
her colleagues . Jonathan Stein, the gen­
eral counsel for Community Legal Serv­
ices Attorney in Philadelphia who argued 
the 1991 case before the Supreme Court, 
alerted Woodward and ABC to Porter 's 
record . But they eagerly relayed her asser ­
tions without a word of caution . 

Prime Time quoted Porter as saying 
that the families of disabled children could 
"buy a Mercedes" with their benefits, 
though they presented no such case . 
Maximum benefits for a single parent ar e 
$446 per month, a figure which decreases 
as family income rises above $13,284 per 
year . If famil y income tops $1,907 in any 
month , the child loses all benefits . 

JULY 15, 1995 

Porter also told ABC that "fewer than 
30 percent" of children awarded benefits 
deserve them . If true, this enormous fig­
ure would mean that roughly 600,000 
children on the rolls are frauds. Wallace 
echoed : "If Porter's estimates are any­
where near accurat e," th en the program 
is a "mas sive taxpayer-funded scam ." 
Note the strategic use of the word "if" in 
this context . As Stein complained bit­
terly, "Isn ' t the purpose of [Prime 
Time's] three-month investigation and 
the job of such a veteran Chief Corre­
spondent to ascertain the validity of such 
an assertion, and not to use the big 'if' as 
a crutch to buttress the by now dema­
gogic, media clich of 'taxpayer scam '?" 

Stein and other advocates gave the 
Post and Prime Time numerous cases of 
deserving children of very poor parents 
who had been turned down for benefits : 
M . was denied assistance despite suffer­
ing from vaso-occlusive pain crises due to 
sickle-cell anemia . He spends many 
hours in a hospital bed and needs daily 
antibiotic therapy . L. suffers from severe 
asthma; he was turned down for benefits 
when he was five. He can 't blow out the 
candles on his birthday cake, can 't ride a 
bike for more than a few minutes, and 
can't play baseball with his friends . 

On Stein's suggestion, Prime Time did 
go to Dayton, Ohio to film Connie Guyer 
and her son, Nathan, who suffers from a 
variety of aihnents, including Attention 
Deficit Disorder, depression, hyperactiv­
ity and thyroid deficiency . At age 12, he 
couldn't read, thought he was stupid, 
and was suicidal. Qualifying for benefits 
enabled Nathan to attend a private 
school where he learned to read . Now he 
wants to be a scientist. 

Burned by journalists in the past , 
Connie Guyer had doubts about working 
with Prime Time . But Jude Dratt, Wal-
1 ace's producer, assured her that 
Nathan's story was essential to give a 
balanced view of the program . "I'm going 
to be your new best friend," Guyer re­
members Dratt telling her . She says Dratt 
promised she 'd come to Dayton a day 
before the crew arrived so she could 
spend time getting to know Nathan . But 
Dratt never went to Dayton, and instead 
sent an assistant on the day of the shoot . 
Guyer says Prime Time's crew was rude 
and insensitive : "All they wanted from us 
were tears and breakdown." 

Prime Time had promised Guyer that 
they'd let her know when the program 



JULY 15, 1995 

was scheduled for broadcast . In fact, the 
first time she knew it wa~ scheduled was 
when she saw a blurb in TV Guide . She 
called Dratt, who told her that she still 
didn't know when the program was going 
to air, then waffled when Guyer told her 
she'd seen the TV Guide announcement . 
Sensing a hatchet job, Guyer informed 
Dratt that she'd never signed a release 
and didn't want footage of Nathan to be 
used. ABC has yet to return family photo­
graphs to the Guyers which Prime Time 
pledged would be sent back promptly . 

N 
ot so long ago, attorney Stein 
wrote a letter to Jude Dratt . "Due 
to the press of much more impor ­

tant matters at ABC, you and your col- · 
leagues are perhaps not aware of the 
aftermath of your £all Prime Time pro­
gram in the Congress," Stein began , add­
ing that a bill working its way through 
Congress would all but eliminate the chil­
dren's disability program: 

"I am sure you and ABC executives 
must be proud of how instrumental your 
work has been in bringing down this pro­
gram ... Such recognition can only fur­
ther your professional caree~s in TV news 
and entertainment productions, and give 
you encouragement to replicate your 
achievement elsewhere. 

"I'm enclosing some narratives of dis­
abled children your program chose to 
misrepresent, the great majority of chil­
dren on SSI, who will not be eligible for 
cash benefits, including eligibility for 
Medical Assistance, in the future . I do not 
assume that the loss of necessities of life 
... for hundreds of thousands of such 
children is of any consequence to you or 
executives at ABC; I certainly don't as­
sume that there is any news or entertain­
mentvalue for you in their plight, as there 
mu st be other issues that you've moved 
on to that better address the urgency of 
keeping Prime Time's ratings up ... 

"But, _if you or Chris wish to respond 
so I can pass word on to all the parents of 
cerebral palsy, spina bifida, AIDS, cystic 
fibrosis, muscular dystrophy, epilepsy, 
hydrocephalus, mental retardation, 
missing limbs, blind, diabetic, and can­
cer children we've talked to, your cour­
tesy of a response - not so much for us 
but for these parents - will be most ap­
preciated . Your inability to respond will 
also be most understandable as well . 

"The best for future coups in TV jour­
nali sm ." • 

COUNTERPUNCII / 3 

Spying For South Africa 

0 n July 9, in its last issue before 
being closed down by Times 
Mirror, New York Newsday re­

ported that the International Freedom 
Foundation (IFF), a right-wing think 
tank founded in 1986, was actually a 
front group created by South Africa's 
intelligence services . During the sunset 
of apartheid, Pretoria financed the IFF 
to the tune of about $1.5 million a year. 

The IFF closed its doors in 1993 
when South African funding dried up, 
but many people affiliated with the 
organization remain prominent in the 
conservative movement. These include : 
• Grover Norquist, head of Americans 

for Tax Reform and a close advisor to 
House Speaker Newt Gingrich . In the 
mid-Eighties, Norquist drafted° the 
J amba Accord, a declaration of prin­
ciples signed by "freedom fighters" 
(i.e. CIA-financed terror armies) from 
Angola, Cambodia, Laos, Nicaragua 
and Afghanistan . 

• Jack Abramoff , producer of "Red 
Scorpion", a 1988 movie which wor­
shipfully portrayed Jonas Savimbi of 
Angola's UNITAguerrillas . South Af­
rican intelligence gave him money for 
the film, as well as military equipment 

• Jay Parker, a black man who formerly 
lobbied for South Africa's white rul­
ers and who is also a close friend of 
Supreme Court Justice Clarence 
Thomas . 

South African Army Col. John Holt 
told Newsdaythat the IFF's South Af­
rican-directed projects were designed 
to weaken international support for Nel­
son Mandela and the African National 
Congress. When Mandela visited the 
U.S. in 1990, the IFF ran newspaper 
ads which described him as a terrorist . 

IFF officials claimed to be shocked 
and horrified upon learning that 
South Africa had funded the organiza­
tion . Abramoff insisted to Newsday 
that allegations that he knowingly col­
laborated with the apartheid regime 
were "outrageous". 

But there's substantial evidence that 
IFF officials and other Americ an con­
servatives knew exactly what was going 
on and eagerly collaborated with South 
African intelligence during the apart-

heid years. Kathi Austin, a researcher 
at the Institute for Policy Studies, re­
calls that during the Eighties U.S . right­
wingers frequently sponsored visits to 
the U.S. by Peter Hammond and Hil­
ton Hamann, b_oth whom were known 
to work for South African intelligence . 
Austin once visited the latter's house 
in Randgate, a small town between Pre­
toria and Johannesburg, and Hamann 
proudly displayed a printing press on 
which he said he produced fake ANC 
materials designed to discredit the lib­
eration movement . 

Austin provided us with a particu­
larly interesting document which indi­
cates that Paul Weyrich, head of the 
Free Congress Foundation (FCF) and a 
long-time apologist for apartheid, pro­
vided shelter to at least one South Afri­
can agent. The item is a resume, circa 
1987, of Charle s Anderson Cox . An 
American citizen, Cox s~rved as an 
army reservist in Rhodesia (now Zim­
babwe) between 1978 and 1980, 
moved to South Africa until 1982, and -
then appears to have taken up resi­
dence in the U.S . 

Cox boasts that after 1982 he com­
muted between the U.S. and southern 
Africa about 15 tin1es, with '"numerous 
intelligence sources ... constantly being 
tapped " so Cox could provide informa­
tion to conservatives in Congress and 
South African officials. Cox also "suh­
mitted [various articles] to South Afri­
can intelligence personnel" and once 
"informed S.A. military intelligence of 
current possible arms supplier" . 

On this same resume, Cox lists a 
business address and phone number, 
both of which correspond to Weyrich's 
Foundation . While based at the FCF, 

_ this South African intelligen ce asset 
was helping publish Freedom Fighter 
magazine, a rabid publication which 
denounced the Reagan administration 
as being soft on communism. 

A receptionist at Free Congress con­
firmed that Cox had worked out of its 
offices in the mid-Eighties, but denied 
that he was ever on the group's payroll . 
She offer ed no forwarding number for 
Cox . Weyrich would not return our 
phone calls . • 



4 / COUNTER PUNCH 

The Good News Bulls 
Sitting on the Mexican Volcano 
"Mexico bailout halts spreading panic", 
exulted the headline above a May 29 
column by Thomas Friedman of The 
New York Times. Friedman and other 
commentators have been hailing the 
Robert Rubin/Wall Street-organized 
hail-out as a foreign policy triumph for 
the Clinton administration . 

Friedman did have the grace to ac­
knowledge some problems: Mexico's in­
flation this year will be 45 to 50 percent, 
2 million people have been laid off since 

· last December, loan defaults in 1995 
have increased by 45 percent . But he saw 
this as secondary to the fact that holders 
of Mexican stocks and bonds have thus 
far been able to redeem their securities 
at full value . At the time of the bail-out, 
we pointed out that the prime beneficiar­
ies would be Wall Street bond houses. 
Indeed, no less than $4 billion of the first 
$5 .2 billion of bail-out money went pre­
cisely to these New York-based firms . 

Meanwhile, the Senate will soon ap­
prove Lawrence Summers as Rubin's 
deputy treasury secretary. News stories 
about his late-July confirmation hear-

SUBSCRIPTION INFO 

Enter/renew subscription here: 

0 One year individual, $40 
0 One year institution, $100 
0 One year student/IOVwLinoome, $25 
0 Please send back issue(s) · 

______ ($3/issue) 

0 I am enclosing a separate sheet 
for gift subscriptions 

Name ___________ _ 

Address. __________ _ 

City/State/Zip ______ _ 

Payment must accompany order . 
Add $10 for foreign subscriptions . 
Make chech payable to: Countcrl>unm. 
Return to: CounterPunm. 
P.O. Box 18675 
Washington, DC 20036 

ings have discreetly hinted that Summers 
may not have been entirely forthcoming 
about the true state of the Mexican econ­
omy in his public declarations last year . 

We have reviewed 700 pages of docu­
ments in the hands of the Senate Bank­
ing Committee. Indeed, Summers and 
other administration officials lied vigor­
ously to the public. Even as they received 
word that Mexico's economy was headed 
down the drain - along with the holdings 
of small fry investors lured into Mexican 
stocks and bonds by Wall Street firms -
they continued to boast about a Mexican 
"miracle" . 

By April of 1994, eight months be­
fore the peso's collapse, Treasury 
Department officials knew that 

Mexico's economy was in serious trouble . 
During that month, the country's hard 
currency reserves dropped from $25 .7 
billion to $17.5 billion, a fallof32 percent 
in just 30 days . This forced the Bank of 
Mexico to sell billions of dollars in re­
serves in a futile effort to defend the peso. 

On April 6, an internal Federal Re­
serve of New York E-mail memorandum, 
shared with the U.S. Treasury, concluded 
that economic troubles were causing "in­
vestors to seriously consider possibility of 
devaluation" . On April 22, in a letter 
circulated at the Treasury, an IMF econo­
mist (name deleted) reported that the 
peso was overvalued by some 20 percent . 

Four days later, Summers sent then­
Treasury Secretary Lloyd Bentsen an 
"overview" of the economic situation 
which concluded that a "variety of politi­
cal and economic factors have contrib­
uted to a volatile and uneasy atmosphere 
in Mexico", and warned of "a long period 
of volatility". Summers told Bentsen that 
the Bank of Mexico had reportedly been 
"intervening to support the peso with es­

timated $6-8 billion of its foreign cur­
rency reserves". 

On the very day that Summers was 
thus alerting Bentsen to these problems, 
both men publicly declared that Mex­
ico's economic prospects were bright. 
Bentsen told reporters at a press confer­
ence that he was "confident Mexico's on 
the right economic path. The fundamen­
tals are strong and they have substantial 

JULY 15, 1995 

reserves." Summers, according to a re­
port filed by Reuters, said he was "en­
couraged about the situation in Mexico", 
a country which he said had a "funda-

. mentally sound currency" . Of course, 
public officials are traditionally loath to 
make statements that might cause finan­
cial panic . But there's a world of differ­
ence between prudent boilerplate and 
the endorsements put out by Summers 
and other officials, which deluded thou­
sands of small investors and allowed big 
financial institutions to make money up 
to the final collapse. 

'lb.is same gap between private knowl­
edge and public facade continued during • 
the following months. On May 26, Assis­
tant Secretary Jeffrey Shafer alerted 
Summers to a "steady outflow of capital 
from Mexico" . A June 3 Federal Reserve 
of New York study, labeled "strictly confi­
dential", said that the "Mexican peso is 
significantly overvalued" and that the 
country's current accounts deficit "is 
much too large to be sustainable" . On 
August 19, another New York Fed study 
concluded that "the perceived risk of the 
Mexican government defaulting or other­
wise abrogating the terms of its liabilities , 
or suspending the convertibility of its cur­
rency, may ... have risen". 

By December, panic was setting in at 
the Treasury . On the fifth of that month, 
Summers received a memo from Deputy 
Assistant Secretary Timothy Geithner 
warning of a "substantial risk that the 
new Mexican Administration will not he 
able to sustain its existing exchange rate 
regime". Geithner wrote that the coun­
try's reserves were "only slightly above 
the critical $10 billion threshold" and 
that "another ~ad week" cocld easily 
drop them to that level. The Mexicans, 
said Geithner, had "used up all th~ easy 
ways to boost reserves" . 

Just weeks earlier , on November 21, 
Summers urged Bentsen to offer a public 
show of support for Mexico, and sent him 
a proposed statement that he had drafted 
with the help of Mexican government 
offici'als. Summers suggested that Bent­
sen declare at this eleventh hour that he 
was "impressed by Mexico's strong eco­
nomic fundamentals", and that the 
"great success of NAFTA" had reinforced 
the momentum for reform . 

Within a month, the peso had sunk by 
40 percent, setting off the crisis which 
Summers and others had secretly antici­
pated. • 


