
Counterpunch 

June 15, 1994 

In This Issue 

The Return of Robert 

Leiken 

• Contra flack tur ns

attention to anti-Castro

cause

• Leiken critic targeted

by neo-McCarthyite

Mark Falcoff

Rwanda: 

• Gorillas vs. Guerillas

• Van Kloberg strikes

again

The China Lobby 

• Dollars or human

ri ghts? No contest

COMING NEXT ISSUE: 

• Update on VP Gore's

whale of a sellout

A Report from the Capital 

Sponsored by the Institute for Policy Studies Vol. 1, No. 12 

Getting Ahead in Washington 

Robert Leiken and the Golden Rolodex 

I
t's called the "Golden Rolodex," and it refers to what the NationalJournal once called 
the "informal but intricate network ... of former government officials, academic spe­
cialists, think-tank -associates and a few journalists who advise decision makers 

and ... help frame the public debate." The privileged group of "experts" who make it to the 
Rolodex are always the first to be called to appear on TV talk shows, solicited to write 
op-ed pieces for major newspapers, and invited to testify before Congress and to serve 
on government commissions. 

The case of Robert Leiken provides interesting insights into the inner workings of the 
Golden Rolodex. It was Leiken, recall, who in the mid-1980's was the most prominent 
member of the "Gang of Four," the quartet of Democratic Party activists who helped line 
up congressional support for Ronald Reagan's war on the Sandinista government (FSLN). 
In a 1986 address to the nation, The Gipper cited Leiken's hostility to the FSLN as proof 
that even bleeding hearts had given up on the Sandinistas. 

Earlier this year, Leiken was named executive director of the U.S. Information 
Agency's (USIA) advisory panel on TV and Radio Marti, the government-funded propa­
ganda vehfcles controlled by the anti-Castro zealots at Miami's Cuban American National 
Foundation (CANF). The panel recently reported to USIA director Joseph Duffey, who 
is to brief Congress by July 1 on his recommendations in regard to the continued operation 
of the Marti stations. 

Leiken's appointment to the panel was noted in a recent story in Cubalnfo, a small 
newsletter edited by Julia Sweig and sponsored by the School of Advanced International 
Studies (SAIS) at Johns Hopkins University. Headlined "Contra Propagandist Serving as 
Marti Panel Staff Director," the article was based on a review of Reagan-era declassified 
documents that show Leiken met several times with Oliver North and also helped 
European-based USIA officers to "develop the capability to explain and defend U.S. 
Central American policy." 

Most damning of all is a January 19, 1985 memo from Walter Raymond, a long-time 
CIA employee who then headed the Office of Public Diplomacy, to National Security 
Advisor Robert Mcfarlane. In the memo, Raymond wrote that Leiken had approached 
him "at a face-to-face dinner and suggested that he would like to help": 

"[Leiken] believes we have a fairly good chance of winning the Contra fight on the 
Hill if we play our cards right. .. His proposed package includes several elements which I 
will tick off for you below: 

• "Build a positive image of the [Contras). To do this we should send down one or more 
key journalists to start developing major positive stories.

• "We must clean up the image of the [Contras], particularly removing known violators
of human rights ... We need a cleaned up package."

continued on page 4 

Deva Wheeler




.! Cuu111erpuod1 June 15, 19!14 

Of Guerillas, Gorillas, and Edward van Kloberg Until a few months ago, newspaper readers would likely
have believed that Rwanda's total populiition was 320, 
this being the estimated number of endangered moun­

tain gorillas which inhabit that country's forests. The apes, 
made famous in "Gorillas in the Mist," the 1988 movie starring 
Sigourney Weaver as American researcher Dian Fossey, were 
the exclusive focus of virtually all news items on Rwanda prior 
to April of this year. 

A Nexis search which cross-referenced Rwanda with "go­
rillas" vs. "guerillas" resulted in a rout by the apes, 1,123 to 
138. And 91 of the references to the humans have come since
April 6, when President Juvenal Habyarimana 's plane was shot
down outside Kigali.

Warfare has been waged in Rwanda since 1990, when rebels 
from the largely Tutsi Rwandan Patriotic Front (RPF) invaded 
the country from neighboring Uganda. Their goal was to topple 
Habyarimana's repressive Hutu government, which was in­
stalled in a 1973 military coup and which is responsible for 
most of the massacres now in the headlines. 

The fighting attracted the attention of Western journalists, 
who, while largely unconcerned with human suffering, ex­
pressed grave anxiety about the apes. A 1991 story in the 
Atlanta Journal and Constitution provided little information 
on the war's political context, but cautioned that "observers 
fear the gunfire is dis11.1pting (the gorillas') routine and threat­
ening (their] long-term welfare." 

Human casualties mounted in 1992, with human rights 
groups reporting roughly 2,000 civilians killed in the fighting 
and hundreds of others raped or tortured. Western weaponry 
poured in, mostly from France but including $2.3 million in 
arms bought from the U.S. 

The media's focus remained unchanged. Anguish reached 
fever pitch in mid-year, when Weaver's co-star in "Gorillas in 
the Mist," Mrithi, a male silverback, became the first ape 
casualty of the war (apparently the accidental victim of an edgy 
guerilla patrol). The Chicago Tribune lauded the victim as "a 
magnificent, gentle animal with many human charae1'eristics." 
The Christian Science Monitor ran an 800-word obituary on 
Mrithi, lamenting that the "needless snuffing of (the ape's] 
short, noble life leaves a void we will not soon see filled." 

It was more of the same last year. A Reuters story in May 
was typical, leading with the news that 36 apes had been 
reported AWOL from the Virunga mountain region following 
an RPF offensive. The gorillas were also "threatened by land 
mines planted in the ... civil war," said the story's author, who 
casually noted near the bottom of the article that "the conflict 
has made more than 350,000 people homeless and ruined the 
lives of close to one million." 

The media's previous lack of interest in the human conse­
quences of the war is now mirrored by the Clinton administra­
tion's laissez-faire approach to the crisis. The New York Times 
reports that the government has instructed its spokesmen to 
abstain from using the word genocide when discussing the 

killings in Rwanda, though, with up to 400,000 people mur­
dered, almost all Tutsi, that's precisely what's taking place. 

Clinton fears that use of the word genocide might fan public 
passions, and increase pressure on his government to stop the 
carnage. "Some American officials acknowledge that the Ad­
ministration's posture lacks candor," said the Times. "But many 
argue that the land-locked African nation has no ties to the 
U.S.-and no oil or other resources that would make American
intervention worth the cost."

On the subject of Rwanda, it was no surprise to find that 
D.C. lawyer Edward van Kloberg has on several occa­
sions represented that country in Washington. Gener­

ally recognized as the capital's most unprincipled lobbyist, van 
K.loberg's other clients have included Zaire, Burma, Iraq, Li­
beria and El Salvador. Van Kloberg also once sought to repre­
sent the German People's Alliance, a fictitious neo-Nazi group 
created by Spy magazine. 

According to records on file at the Justice Department, van 
Kloberg in the fall of 1990 arranged the D.C. visit of then-Presi­
dent Habyarimana. In a series of activities, including a posh 
reception at the Grand Hotel, van Kleberg touted the stem but 
wise leader's great popularity among his country's masses. 
Unfortunately, the trip was cut short by the RPF's Oct. 1 
invasion from Uganda. 

With the war causing serious public relations difficulties, 
the Rwandan regime in late 1990 signed a one-month deal with 
van Kloberg. For the sum of $11,000, the lobbyist was to help 
Ambassador H.E. Aloys Uwimana "counterbalance any nega­
tive influence [that human rights groups] might exert on U.S. 
policy." That's shorthand for covering.up government abuses 
to assure the continued flow of U.S. assistance, which totaled 
$9 million annually at the time. 

Van Kloberg 's contract also called for promoting "measures 
undertaken by the Government of Rwanda in the areas of 
environmental conservation and wildlife management." Amer­
ica's adoration of the mountain gorillas made this an especially 
clever strategy, and one which had helped Rwanda extract U.S. 
monies for conservation projects. That was the sole interest of 
President Habyarimana, whose own relatives were widely be­
lieved to be involved in the international trafficking of gorillas. 

While completely bereft of moral principle, van Kloberg is 
ranked by Washingtonian as one of D.C. 's 50 top lawyers. "One 
of lobbying's true characters," said the magazine in its 1993 
survey, "his dinners for legislators and opinion-makers at the 
jockey club are legendary for their goofiness, with van K.loberg 
acting both as social director and salesman." 

A former congressional staffer who worked on African af­
fairs says that van K.loberg 's high standing in local social 
circles rarely helped his clients. "He tries to be suave and 
debonair, but comes across as paternalistic and patronizing," 
she recalls. "His views on Africans were offensive and racist. 
I could never figure out why anyone would hire him." 

Counterpunch Institute for Policy Studies, 1601 Connecticut Avenue, NW, Washington, DC 20009, (202) 234-9382, (202)
387-7915 (fax). Editor/Publisher: Ken Silverstein. Editorial assistant: Catherine Ehr: Layout: Terry Allen. Published semi-monthly 

. except August, 22 issues: $40 individual, $100 institution, $25 student/low income. Counte,punch. All rights reserved. Counter­

punch welcomes all tips, Information and suggestions. Please call or write our offices. 

Deva Wheeler


Deva Wheeler


Deva Wheeler


Deva Wheeler


Deva Wheeler




 June 15, 199-4
Counterpuncb 3 

Lawyers, Guns, and Money 
Predicting that Bill Clinton would renew China's most fa­

vored nation (MFN) status, as Counterpunch did a few issue 
back, was not a terribly risky step. Annual bilateral trade of $43 
billion and direct U.S. investments in China of $4.8 billion, up 
from $548 million in 1991, ensured that the decision would go 
Beijing's way. With Seattle-based Boeing Co. on the verge of 
signing a $5 billion deal with China, even Rep. Jim McDermott 
(D-Wash.), sponsor of single-payer health care legislation, 
pressed hard for extending MFN. 

Important cover for Clinton was provided by a number of 
other liberals, including Sen. John Kerry (D-Mass.). He pied 
China's case in an impassioned speech to his colleagues a few 
weeks before the decision was announced. Kerry's address was 
almost certainly coordinated with the White House, which was 
besieged by corporate lobbyists pushing for MFN renewal. 
"[China's backers) lined up support from domestic and foreign 
business groups," says a congressional staffer. "It was major, 
major pressure." 

Clinton was obliged to argue that extending MFN marked a 
huge triumph for human rights, a tactic which was echoed by 
business leaders. "Trade is part of the solution-not part of the 
problem," said Calman Cohen of the Business Coalition for 
U.S.-China Trade. "[As] the U.S. business presence in China
grows, so will the attendant human rights of the Chinese
population," D.L. Burnham of Abbott Laboratories said in a
note to the president--one of more than 800 letters corporate
leaders sent to Clinton on Beijing's behalf.

Of course, most U.S. business leaders don't give a wit about 
human rights, in China or anywhere else. Given the opportu­
nity, many firms would surely make use of Chinese prison 
labor, with corporate p.r. departments boasting of the increased 
serving size and high nutritive content of company vis-a-vis 
state chow. 

Human Rights Watch (HRW) urged 60 major American 
firms to pressure China for greater political freedom, a request 
which was greeted with a decidedly tepid response. "We would 
find that very onerous," Tracy O'Rourke, presidellt of the 
National Association of Manufacturers, faid of the HRW's call 
for business leadership on the human rights front. 

Dozens of top Washington lobbyists and consultants have 
been assisting U.S. firms seeking to do business in China. 
These players include: 

• Republican campaign consultant Ed Rollins, last seen do­
mestically in New Jersey's gubernatorial election, who re-. 
cently signed a lobbying deal with three Chinese regional 
development agencies. 

· • Former Secretary of State Al Haig, head of Worldwide
Associates Inc., a D.C. consulting firm, who has helped
United Technologies win contracts in China. In a recent TV 
interview, Haig defended the crackdown at Tiananmen 
Square and said protestors there were seeking higher wages, 
not political liberties. 

• Former Secretary of State Lawrence Eagleburger and ex­
White House chief of staff Howard Baker, who led a group
of U.S. business executives to China in February. The Chi­
nese are especially fond of Eagleburger, who traveled to 
Beijing for a pleasant round of high-level meetings shortly
after the Tiananmen massacre.

• Former Secretary of State Henry Kissinger, who serves as
a consultant to many U.S. businesses operating in China.

• Former Sen. Gary Hart, who late last year visited China on 
behalf of US West and other major firms.

• Carla Hills, Dennis Whitfield, Joseph Massey and Erin
Endean, all whom have parlayed past stints at the Office of
the United States Trade Representative into lucrative busi­
ness consulting careers.
The media was nearly unanimous in supporting an extension

of MFN, in part due to journalists' overwhelming reliance on 
highly biased sources, including many of the figures cited 
above. Earlier this year, The Washington Post's Thomas 
Lippman reported that "much of the American foreign policy 
establishment" believed that denying MFN to China would be 
"counterproductive, harmful to larger U.S. interest in Asia, 
unacceptable to China and probably doomed to failure." 

Lippman failed to mention that several of his key sources, 
including Kissinger and Eagleburger, make money promoting 
business in China. It's as if a news story touting Microsoft 
products heavily quoted Bill Gates without identifying him as 
company chairman. 

Journalists endlessly repeated many of the self.serving 
myths offered up by the China lobby. One of the most ridicu­
lous is the notion that the U.S. simply had no leverage to 
pressure Beijing, which, went the argument, would have sim­
ply turned to Germany and Japan if restrictions were placed on 
its MFN status. 

The Chinese have a $23 billion annual trade surplus with the 
U.S., which takes in 38 percent of Beijing's exports. Replacing
such an important commercial partner is no simple matter, a
fact that would have given the Clinton administration plenty of
negotiating strength if it had truly wanted to press Beijing. •

!&Wiiil ;:::::::::;:;:::;:;:::;:;:;:;:;:;:;:;:;: :❖:-: •:•:•.· .•.·. • .•:•:•:-:.: ,: -·-.·.·-•-•: • :•: -: -:-:-·-:-.--•.:-:-:;:: -:-:,: :-:-:-:- :-:- : .;.:-:-::- ::-: ::::::;:::::;. ;,;: ;:;:;:;::�;:;:;:;:::: ::;: - !,,,·\, .: '.�,.'.'.:=.·.:.· .'.;.�,:.•. =! ... - .·.·-·-• .···-·•:❖:;;:::;:::;::;: ;: ,.!.' . .. == .·1. , ,:=.i., .i: .i:.i : .ir:r:::::::=::::: =·===:==:=:=::=: =:=:= :=:=:=:=:=:::== =====:::=== =:== ===:=❖==·=•:❖·-·=·=······ · · - ❖=❖=❖:- . ••·•••• • ······-········· · =·=·=·=: =====·==:·= •:•:•= •:•::;.;::: :=== =·=•=·=·. :;:::::;:;:: : 1,.i,.·!'::••::.·;,.·:,.i,.i,.:i·•=.:j:(:.!, ;;:
·!.(:j.• :;).·!.:.•:·•. !i.i.i.,.=i.!.i.\.1, .. =i,i.1 , .. '.·.

: 
.. = .... ,. :;:::::::::::::::::::::;::::�:�::::::::;:::::: .•.····· · · · ············ ······ · .... ... . · .········· ···········•························· ······································ ······ .. .. :, .. '. •.

·,:.·.·,·.•.•.:.
·
,;,. ,.' .•.·.·:.
·
.•.·.•·= . . . · ·· · ·· ······.·. :•:::::·.· ···· /tft :

:i,, .. 1.::: •• � •• �.\.
·.:.'.i, .== ... ==.· ,:,',.·:.·.=.,

·:,'.=.=,,.':::t',',·
i,.:,t,,=.:··',:,l:::.:·[: .=,::

·,,.·,�,.,·;:.•,;:.', lnEr:t.l�.:= =,1::m.m��@ · ·· .. ···· · ., 
.... ········· - ······················ ............. •:•:• : •:-::;:;::;::;::::::::.;:::: ·}\}J):::::::::::::;:::::=:• tmf titft:=:: ;.·i.i.· .1:.='..=:.:l . i.·:.l.•.; .. i!.·:,.t,=.:-.=.,.=;.·:.: .. t.i:.·;.·i.· :.: ... i.l=.=:.:i.:.::.=i ... ! .. i:.•.:�.l.i.·l.ll.i .lil.f f.Jf tf ···· ··=·=·=·=·=··· · · ·· · ··•· · · ·· :- =======:=== ====�====:::::::=:=:=:::•=···· ::=:=:=:=:::::=:=:=:=:=:� . :=:=:=:=:=:=:::::: :.••.: .. :=.·=.· . : .. =.::.,.•.'.•.::.::.:., .. l:.·:.,. .. . 

·········-= ········ ·····•······ ·.;.:,:;:;:;:;:;:;:::::•·· =.:.-:,i.=, .. =-.= ... ::,i .. ,.i.',=.'·.'.i,,.,i,. ····❖:•:•:•:❖:• :•: •:•:•····· · ·· ·· : • ••••• • : .•:·: •.f�{\{:l::_;.�=x.: ;:: ..::=:::;::::::::::::·::. 
:::::::;:;:::::::::::::::!:�:{::: ·•:-:-:•:•:;:;::::: : ;.;.;.;.;:;.;.;.:,:

=
::::;::•: ��fatt}t!Jfit:_: =::::=:=:=:=:::::::::rt .• , . .. , .• , .,.·.· .· ,.:: • .• ·= ,=.·,·= .. =. ::::;:::::::;::::t: .::;::: ::::;:;:::. ::::;:;:;:;:;:;::::······ .::::\(•:•:•···❖ • :;::::.:;it:i;i:i�.j:.i-.!:.· ;:;:;::::::::::::;:;:t::::::.; ... ,, ··:.;�. • ·· ::::;:-:❖:-·•······· ·· 

~ 
~ 
~ 

• . , .. k 



4 Counterpunch 

Leiken, from p. 1 

By labelling Leiken a "propagandist," the Cuba/NFO story 
provoked a strong reaction inside the Beltway. In a letter to 
Paul Wolfowitz, the Dean of SAIS and formerly the Reagan 
administration's Assistant Secretary of State for East Asian 
Affairs, Leiken demanded a "full retraction and an apology" 
from Sweig. 

The three full members of the Marti panel-William Do­
herty of the American Institute for Free Labor Development, 
which financed military coups in several Latin American coun­
tries; Peter Strauss, a conservative Democrat and former direc­
tor of the Voice of America; and Sydnee Guyer Lipset, whose 
skimpy resume suggests that her primary qualification to serve 
on the panel is her marriage to neo-conservative Seymour 
Upset-called Sweig 's story "unprofessional, sophomoric and 
peevish." They said Leiken 's job as executive director was "not 
to draw conclusions for us but to present us with evidence"-as 
if evidence were itself neutral. 

The harshest reaction to the article emanated from the 
American Enterprise Institute's Mark Falcoff, who accompa­
nied Leiken to at least one meeting with Oliver North. Sweig's 
story was a "gratuitous attack," said Falcoff in a letter to Wayne 
Smith, director of the Johns Hopkins Cuba Exchange Program: 

Anyone who knows Bob ... knows that he is utterly incapable 
of acting dishonestly ... Had he turned his eyes away from the 
truth about the Sandinistas, or written about them the way that 
so many of their American friends have been wont to do, he 
would have been far better off financially and professionally. 

Contacted by phone, Falcoff was unable to provide names 
of scholars or writers who had grown rich by promoting the 
Sandinistas. He insisted, though, that the "fastest way to get an 
academic job is to take a left-wing position on Latin America. 
Anyone with an anti-communist background won't even get a 
job interview." 

Asked to comment on that assertion, Professor William 
LeoGrande of American University listed several prominent 
conservatives safely ensconced in Latin American studies de­
partments around the nation, and pointed out that two recent 
presidents of the Latin American Studies Associatien (LASA), 
the largest organization of professional Latin Americanists, 
have been moderate Cuban exiles highly critical of the Castro 
government. "The idea that someone couldn't get a job because 
of their conservative views is absolutely wrong," said Leo­
Grande. 

F
alcoff's portrayal of Leiken as having suffered for his 
political views-he described Leiken on the phone as a 
victim of "left-wing McCarthyism"-is equally outra­

geous. A one-time Maoist and organizer of the Mexican peas­
antry, Leiken was an obscure associate at the Ca_rnegie 
Foundation for International Peace prior to his backing of the 
Contra cause. His denunciations of the Sandinistas were car­
ried in major stories in The New Republic and The New York 
Review of Books. Time soon commissioned an admiring profile 
of Leiken. 

Though his position was not renewed at Carnegie-the case 
with many associates-Leiken soon found refuge at Harvard's 
Center for International Affairs. His work there was financed 
with a $75,000 grant from the far-right John M. Olin Founda­
tion, which has funded the work of Samuel Huntington, Irving 

� "' June 15, 1'94t.'}

Kristo! and Robert Bork. Leiken recently completed his Ph.d. 
at Oxford, and now, with the Marti panel, has found govern­
ment employment. 

Joining the Reagan administration's anti-Sandinista crusade 
proved to be even more rewarding to Leiken 's "Gang of Four" 
colleagues: Penn Kemble, a prominent Democratic cold war­
rior, now has a top position at the USIA (he reportedly helped 
Leiken get the Marti panel position); Bernard Aronson became 
Secretary of State for Inter-American Affairs for George Bush; 
and Bruce Cameron runs a lucrative lobbying outfit. "I couldn't 
have made it as a lobbyist if not for my work for the Contras," 
Cameron acknowledged in an interview. "The contacts I made 
on the center and the right made my career." 

The charge of McCarthyism is especially offensive corning 
from Falcoff, who in his letter urged Smith to tell Sweig that 
"people in this town have long memories, and if she expects to 
play a role here in the future, she had better clean up her act." 
That threat of retribution-eternal banishment from the treas­
ured Golden Rolodex-is McCarthyism in its purest form. 

After learning of the dispute, Wolfowitz announced himself 
"disturbed" by what he deemed a "personal attack" on Leiken. 
He dropped the matter after reviewing the documents on which 
the Cuba/NFO article was based. Sweig also received impor­
tant support from Smith, LeoGrande and Cynthia McClintock, 
the president-elect of LASA. The latter wrote Wolfowitz that 
it was "reasonable to raise the question of how someone's 
involvement in mobilizing U.S. support for the Contras ... rnight 
affect his or her assessment of Radio and TV Marti."

A
nd what of Leiken 's work at the USIA? Predictably, the 
panel he headed recommended the continued operation 
of both Radio and TV Marti. The latter, in addition to 

being a prime display of U.S. arrogance, is particularly stupid 
since the Cuban government jams its broadcasts and its pro­
gramming is virtually unseen on the island. 

The report by the panel-welcomed by the Cuban American 
National Foundation as a victory for "free expression"-white­
washed charges of political bias at Radio Marti, saying pro­
gramming met "established standards for objectivity." This 
was especially pleasing to CANF leader Jorge Mas Canosa, 
whose well-documented verbal and physical threats against 
liberal Cubans in Miami have been covered by many media 
outlets but not once by 10-year-old Radio Marti. 

What happens now? The USIA's Duffey, widely seen as a 
spineless yes-man, will almost surely endorse the panel's re­
port. TV Marti will then get a $7 million handout from taxpay­
ers. Leiken is rumored to be in line for steadier employment 
with the VOA. And if Mark Falcoff has his way, Julia Sweig, 
guilty of straying beyond the boundaries of acceptable thought, 
will never again have lunch in this town. 




