• Monthly
  • $25
  • $50
  • $100
  • $other
  • use PayPal

SPRING FUNDRAISER

Is it time for our Spring fundraiser already? If you enjoy what we offer, and have the means, please consider donating. The sooner we reach our modest goal, the faster we can get back to business as (un)usual. Please, stay safe and we’ll see you down the road.
FacebookTwitterRedditEmail

A Pro-Ukraine Television Channel in Crimea

The Guardian and the The Moscow Times are reporting that broadcasting of “the world’s only Crimean Tatar-language television channel” ceased last week. The ATR channel had until April 1 to renew its license to broadcast by Russia’s state media overseeing body, Roskomnadzor. Its renewal application failed.

ATR’s previous license was issued by Ukraine. The station is majority owned by Russian businessman Lenur Islyamov. He also owns a children’s television channel and two FM radio stations. These have also gone off the air. (Russian-language news report here.)

The Moscow Times reports in its article that the head of information and communications for Crimea, Dmitry Polonsky, accuses the channel owners of deliberately provoking a political controversy by repeatedly submitting incomplete license applications,.

The Guardian takes a harder tack than the Times, saying in its story headline that ATR is being “silenced” because it is critical of the decision by the Crimean people last year to secede from Ukraine. Reporter Alec Luhn writes, “Although the official reason the channel wasn’t registered was mistakes in its paperwork, ATR’s director, Shevket Memetov, tied the forced closure to the channel’s occasionally critical coverage of life under Russian rule.

“Crimean Tatars have faced disappearances and police searches under the new government.”

And further, “Although ATR is not a 24-hour news channel, it has unflinchingly covered many of the problems that have arisen since Crimea joined Russia, including interruptions of utilities and food supplies, huge lines at the ferry crossing to Russia and the second-highest inflation rate in the world. In December, the United States and the European Union placed an economic embargo on Crimea.”

The U.S. State Department has joined in, issuing a statement on April 2 which called the situation at ATR “latest in a string of actions that undermine freedom of expression in Crimea.”

The European Union says ATR’s inability to obtain a prompt license renewal is “a blatant violation of the right to freedom of expression” in Crimea and calls it “part of a wider pattern of persecution and intimidation of the Crimean Tatar community”.

The Guardian‘s Luhn reports on the press conference last month by the leader of the Crimean National Assembly Sergei Aksyonov in which he spoke of the role of ATR in agitating against the decision one year ago to leave Ukraine.

A report last month in Russian media cites Aksyonov: “We clarified to channel management that it is unacceptable to escalate the situation and provoke people’s fear associated with the fact that the channel gives hope for the return of the Crimea to Ukraine, inciting other people to action, and talking about how people who received Russian passports will be treated badly.

“The work of such channels on the territory of the Republic in the current semi-military time is unacceptable.”

The ‘Milli Firqua’ Peoples Party of Crimea, comprising a network of Tatar social organizations, denies that the licensing of ATR is an act of political suppression. In a published article on March 27, it states that the cultural programming of the channel was very praiseworthy but its news reporting was not.

Since its inception, the ATR television channel fervently played the role of the speaker of Parliament, methodically promoting the ideology of aggressive nationalism and the ‘values’ of Western democracy and their overseas patrons.”

The March 27 article traces the murky financial backing of ATR that allowed the channel to rise to prominence from its inception in 1994. Much of the channel’s expansion was financed by little known interests in Turkey and then by the aforementioned Russian businessman who bought it in 2011.

ATR frequently aired the views of the Crimea Mejlis, a decades-old commission of the Crimea Tatar national assembly called the Kurultai. The Mejlis came to be controlled by right-wing, pro-Ukraine business and political interests. Milli Firqua says that appearances by non-Mejlis Tatar representatives on current affairs programs on ATR were very rare.

Milli Firqua challenges the narrative common in Western media that the Mejlis speaks for all Crimean Tatars. In an interview one year ago, Milli Firqua leader Vasvi Ennanovich explained that his party and the leaders of the Mejlis each have the support of 15 to 20 per cent of Crimean Tatars while the majority of the population does not engage directly in political expression or activity.

A survey of the Crimean population conducted in December 2014 asked for opinion of the “decision of Crimean authorities to join Russia”. Approximately 30 per cent of Tatar respondents say it was “wrong”, while an equal number say it was “generally right” and another 20 per cent say it was “absolutely right”. The final 20 per cent “don’t know” or refused to answer.

That survey as well as another one in January which was partly funded by a Canadian government agency and published by the large, German public relations firm Gfk, showed overwhelming satisfaction in Crimea with the decision to rejoin Russia. The survey showed that even Crimeans of Ukrainian descent, who comprise 24 per cent of the peninsula’s population, were overwhelmingly favorable.

Tatars comprise app. 12 per cent of Crimea’s population. According to a census in December 2014, the population of the peninsula is 2.3 million. Crimean Deputy Prime Minister Dmitry Polonsky said last November that the population of Crimea had increased by 280,000 since the referendum vote in March 2014 to secede from Ukraine and join the Russian Federation.

Milli Firqua is critical of Crimea’s political leaders for failing to respond to proposals it made last year to democratize the Tatar media landscape, including creating a Tatar-language public broadcaster. It notes that many companies owned by wealthy Ukrainians in Crimea were nationalized or sold to different business interests following secession. But little or nothing was done about media ownership and broadcasting.

The party says that failure to act has allowed a “spectacle” to occur over the licensing of ATR. “Today, as a result of the negligence, incompetence or malice of officials, Crimea has a huge scandal with tantrums and screaming about national discrimination and infringement of fundamental human rights and freedoms, and a barrage of negativity broadcast to a international multinational audience. As a result, a threat of destabilization of the Crimean Peninsula has been skillfully played out against the background of noisy information to discredit Russia on an international scale.”

Milli Firqua was formed in 2006. It participated in several elections to the Crimean autonomous assembly during Ukraine’s rule over the territory. It defines its goal as “revival of the Crimean Tatar nation and the preservation of its national territory”. (See its Russian language Wikipedia page here.)

Crimea’s national television channel ‘Krym’ reports in the Tatar language. There are other Tatar language media, including the newspapers ‘The Voice of New Crimea’, ‘New World’ and ‘The Star’.

On April 21, 2014, Russian president Vladimir Putin issued a decree restating an earlier decree from the time of the Soviet Union that condemned accusations of collective guilt of the Crimean Tatar population for collaboration with the occupying Nazi German army during World War Two. Putin announced at the time, “I have signed a decree to rehabilitate the Crimean Tatar population, the Armenian population, Germans, Greeks – all those who suffered (in Crimea) during Stalin’s repressions.” The announcement was made to a meeting of Russia’s State Council and was shown live on state television.

Putin called for measures to encourage the “national, cultural and spiritual renaissance” of the minority groups. The decree aims, “to restore historical justice and remove the consequences of the illegal deportation (of the groups) and the violations of their rights”.

Crimean Tatars have their own political assembly (the Kurultai) and the right to education in their language. Since March 2014, economic and cultural ties have developed with Tatarstan, one of the republics of the Russian Federation with a population of 3.8 million.

Despite all this, Tatars are voicing important grievances. One is a claimed slow pace of political reform that would grant more political representation. And another is the unresolved claims to land and related property lost during the WW2 era deportation and its aftermath. Russian Foreign Minister Sergei Lavrov told journalists on April 4 that Russia is drafting a law to guide land redress for Crimean Tatars.

Read also:

New pipelines begin supplying fresh water to Crimea, Sputnik News, April 4, 2015
‘Russian geologists have tapped a fresh water supply in Crimea which will allow for the delivery of water throughout the peninsula via new pipelines. The Russian Defense Ministry has sought to provide Crimea with more water since Ukraine’s new authorities blocked access one year ago.’

Crimea: Do Amnesty International claims of ‘climate of fear’ in Crimea have any basis?, by Alexei Timofeichev, in Russia Beyond The Headlines, March 24, 2015

The propaganda war over Crimea’s break from Ukraine, by Roger Annis, published on New Cold War.org, Dec. 13, 2014

Roger Annis is an editor of the website The New Cold War: Ukraine and beyond.

More articles by:

Roger Annis is a retired aerospace worker in Vancouver BC. He writes regularly for Counterpunch and compiles his writings on a ‘A Socialist in Canada’. He is an editor of the website The New Cold War: Ukraine and beyond. He can be reached at rogerannis@hotmail.com.

May 27, 2020
Ipek S. Burnett
The Irony of American Freedom 
Paul Street
Life in Hell: Online Teaching
Vijay Prashad
Why Iran’s Fuel Tankers for Venezuela Are Sending Shudders Through Washington
Lawrence Davidson
National Values: Reality or Propaganda?
Ramzy Baroud
Why Does Israel Celebrate Its Terrorists: Ben Uliel and the Murder of the Dawabsheh Family
Sam Pizzigati
The Inefficient and Incredibly Lucrative Coronavirus Vaccine Race
Mark Ashwill
Vietnam Criticized for Its First-Round Victory Over COVID-19
David Rovics
A Note from the Ministry of Staple Guns
Binoy Kampmark
One Rule for Me and Another for Everyone Else: The Cummings Coronavirus Factor
Nino Pagliccia
Canada’s Seat at the UN Security Council May be Coveted But is Far From a Sure Bet
Erik Molvar
Should Federal Public Lands be Prioritized for Renewable Energy Development?
R. G. Davis
Fascism: Is it Too Extreme a Label?
Gene Glickman
A Comradely Letter: What’s a Progressive to Do?
Jonathan Power
The Attacks on China Must Stop
John Kendall Hawkins
The Asian Pivot
May 26, 2020
Melvin Goodman
Trump Administration and the Washington Post: Picking Fights Together
John Kendall Hawkins
The Gods of Small Things
Patrick Cockburn
Governments are Using COVID-19 Crisis to Crush Free Speech
George Wuerthner
Greatest Good is to Preserve Forest Carbon
Thomas Klikauer – Nadine Campbell
The Covid-19 Conspiracies of German Neo-Nazis
Henry Giroux
Criminogenic Politics as a Form of Psychosis in the Age of Trump
John G. Russell
TRUMP-20: The Other Pandemic
John Feffer
Trump’s “Uncreative Destruction” of the US/China Relationship
John Laforge
First US Citizen Convicted for Protests at Nuclear Weapons Base in Germany
Ralph Nader
Donald Trump, Resign Now for America’s Sake: This is No Time for a Dangerous, Law-breaking, Bungling, Ignorant Ship Captain
James Fortin – Jeff Mackler
Killer Capitalism’s COVID-19 Back-to-Work Imperative
Binoy Kampmark
Patterns of Compromise: The EasyJet Data Breach
Howard Lisnoff
If a Covid-19 Vaccine is Discovered, It Will be a Boon to Military Recruiters
David Mattson
Grizzly Bears are Dying and That’s a Fact
Thomas Knapp
The Banality of Evil, COVID-19 Edition
May 25, 2020
Marshall Auerback
If the Federal Government Won’t Fund the States’ Emergency Needs, There is Another Solution
Michael Uhl
A Memory Fragment of the Vietnam War
Anthony Pahnke – Jim Goodman
Make a Resilient, Localized Food System Part of the Next Stimulus
Barrie Gilbert
The Mismanagement of Wildlife in Utah Continues to be Irrational and a National Embarrassment.
Dean Baker
The Sure Way to End Concerns About China’s “Theft” of a Vaccine: Make it Open
Thom Hartmann
The Next Death Wave from Coronavirus Will Be the Poor, Rural and White
Phil Knight
Killer Impact
Paul Cantor
Memorial Day 2020 and the Coronavirus
Laura Flanders
A Memorial Day For Lies?
Gary Macfarlane – Mike Garrity
Grizzlies, Lynx, Bull Trout and Elk on the Chopping Block for Trump’s Idaho Clearcuts
Cesar Chelala
Challenges of the Evolving Coronavirus Pandemic
Luciana Tellez-Chavez
This Year’s Forest Fire Season Could Be Even Deadlier
Thomas Hon Wing Polin
Beijing Acts on Hong Kong
George Wuerthner
Saving the Lionhead Wilderness
Elliot Sperber
Holy Beaver
FacebookTwitterRedditEmail