Click amount to donate direct to CounterPunch
  • $25
  • $50
  • $100
  • $500
  • $other
  • use PayPal
DOUBLE YOUR DONATION!
We don’t run corporate ads. We don’t shake our readers down for money every month or every quarter like some other sites out there. We provide our site for free to all, but the bandwidth we pay to do so doesn’t come cheap. A generous donor is matching all donations of $100 or more! So please donate now to double your punch!
FacebookTwitterGoogle+RedditEmail

Time to Pay for Payola

Perhaps, in the case of Armstrong Williams, the third time will be the charm.

The first two official investigations failed to hold anyone accountable for what can only be described as a textbook case of government propaganda. The results of the third investigation, by the Federal Communications Commission, were announced last week. The FCC found Williams and two media companies to be at fault, issuing a citation against Williams and proposing fines of $40,000 against Sonshine Family Television and $36,000 against Sinclair Broadcast Group.

It’s more bad news for fake news, but will the fines stick? And what are the implications of the FCC’s findings?

As you may remember, Armstrong Williams is a conservative pundit who signed a $240,000 contract with the U.S. Education Department in 2004. Through his PR firm, the Graham Williams Group (GWG), Williams agreed to promote the “No Child Left Behind” (NCLB) policy to minority audiences. The work was part of a larger contract between the Education Department and the major PR firm Ketchum.

The PR contract makes clear that Williams sought to persuade his viewers, as well as fellow commentators. “Ketchum shall arrange for Mr. Williams to regularly comment on NCLB during the course of his broadcasts,” the contract states, referring to Williams’s television show, “The Right Side.” Later on the same page, it adds: “Mr. Williams shall utilize his long term working relationship with America’s Black Forum, where he appears as a guest commentator, to encourage the producers to periodically address the No Child Left Behind Act.”

The FCC Doesn’t Believe You

The FCC’s citation of Williams’s PR firm is a study in understatement.

Williams apparently argued that he did not need to disclose the Education Department payments, since the Department only paid him for radio and TV ads, not favorable commentary. “The evidentiary record, however, belies GWG’s explanations,” the FCC responds, noting clauses in the PR contract, correspondence between Williams and Ketchum, and Williams’s monthly reports on his Education Department work.

“We find GWG’s explanations that its monthly reporting efforts, made over a year-long period, ‘were incorrect in listing all of [Williams’s] media interviews and activities and automatically includ[ing] them,’ or that Williams only ‘realized for the first time’ such significant reporting errors in January 2005, after this matter was disclosed by the national press to be unpersuasive,” reads the FCC citation. Ouch.

The remarkable extent of Williams’s NCLB promotion is apparent from the titles of the television programs in question. Discussing educational policies on episodes devoted to “Year End Review” and “Young Americans in Government” doesn’t seem like much of a stretch, but shows titled “What is Faith” and “National Security”? It sounds like someone was trying to justify his quarter-million dollar PR contract.

According to the television stations that aired the Williams NCLB programs, they were not told of the Education Department payments. Under the Communications Act and the FCC’s sponsorship identification rules, either Williams or his firm needed to provide disclosure to the broadcasters. The FCC found both Williams and GWG at fault, and while neither will be fined outright, any further violations may result in fines of up to $11,000 per day or per incident. It isn’t clear why Ketchum wasn’t also cited and made liable for future fines.

But if Williams didn’t tell the TV stations that what they were airing had been bought and paid for, then why is the FCC proposing fines against Sonshine and Sinclair?

There Are Other Reasons You’re Wrong

In Sonshine’s case, its station WBPH-TV in Bethlehem, Pa. was paid $100 for airing each of Williams’s “The Right Side” shows. Sonshine argued that the payment did not need to be disclosed, as it was a nominal amount. Moreover, it argued, the shows were identified as “Right Side with Armstrong Williams,” with production credits listing Williams’s PR firm.

The FCC was not impressed. “The statute requires sponsorship identification where a broadcaster is paid ‘any money, service or other valuable consideration,'” reads its explanation.

Moreover, “a sponsorship identification announcement must state in language understandable to a majority of the audience that the station has received consideration for the matter broadcast and from whom that consideration was received.” The FCC notice further states that disclosures to viewers must include either the words “sponsored by” or “paid for,” since “alternative types of identification” may result in “confusion and harm.”

The FCC’s proposed $40,000 fine against Sonshine reflects a $4,000 fine for WBPH’s having aired each of the five Williams NCLB programs, twice.

In Sinclair’s case, nine of its stations (WABM in Ala., WVTV in Wis., WUXP in Tenn., WPMY in Penn., KABB in Texas, KOCB, WTWC and WEAR in Fla., and former Sinclair station KSMO in Mo.) had aired an episode of America’s Black Forum titled “2004 Election Countdown,” during which Armstrong Williams discussed NCLB.

The stations hadn’t been paid to air the program, and hadn’t been notified that Williams was being paid by the government. But they aired a political program without disclosing that it had been provided by an outside source. “Broadcast stations must identify the sponsor of any materials or services furnished for use in connection with ‘any particular broadcast matter or any broadcast matter involving the discussion of a controversial issue of public importance,'” explains the FCC notice.

The FCC’s proposed $36,000 fine against Sinclair reflects a $4,000 fine for each of the nine stations that aired the “2004 Election Countdown” program.

What About VNRs?

The FCC’s findings in the Armstrong Williams case further clarify how the Communications Act and the sponsorship identification requirements apply to today’s media landscape. Last month, the agency proposed its first-ever fines for undisclosed video news releases (VNRs), under the same laws and regulations. (VNRs are sponsored public relations videos, designed to mimic genuine news reports, which are frequently aired during newscasts without disclosure.)

Some of the principles articulated in the Williams case may well apply to VNRs, as well. For instance, must stations airing VNRs disclose them to viewers using the language “sponsored by” or “paid for”?

That’s a bigger question than you might think. Lawyers for the public relations and broadcast industries have argued that any mention of the company behind the VNR should count as disclosure. At the recent Society of Professional Journalists convention, Wiley Rein attorney Jim Bayse argued that Jared Fogle being identified as a Subway spokesperson was adequate disclosure for a Subway-sponsored VNR tracked by the Center for Media and Democracy.

We’ve argued that identifying someone as being affiliated with a company in no way communicates that the video being aired was provided and/or sponsored by that company. The FCC’s language in the Williams case — that disclosure must make clear “to a majority of the audience” the relationship between the sponsor and the broadcast material — seems to agree with our interpretation.

FCC Commissioners Jonathan Adelstein and Michael Copps issued a joint statement on the Williams rulings that could also apply to industry objections to VNR disclosure:

“While some will try to turn this into a First Amendment issue, sponsorship identification in no way requires anyone to limit anything they communicate. On the contrary, it requires more speech, not less. The only reason it can be construed as limiting expression is because broadcasters and cable operators are too embarrassed to reveal who paid to produce or espouse material they are pretending is their own product. In fact, established ethical guidelines, which are routinely ignored, call for just such disclosure. The reticence to disclose, or to otherwise refrain from using material paid for by a sponsor, is not a restraint upon free expression.”

We couldn’t agree more. Fake news has been a problem for decades, and the PR and broadcasting industries have long since proven themselves unable or unwilling to ensure the public’s right to know. The FCC’s recent actions on payola pundits and VNRs are an important first step in bringing honesty and responsibility back to the airwaves.

DIANE FARSETTA is a Senior Researcher, Center for Media & Democracy, publisher of PR Watch. She can be reached at: diane@prwatch.org

 

 

 

More articles by:

DIANE FARSETTA is the Center for Media and Democracy’s senior researcher. She can be reached at: diane@prwatch.org

October 22, 2018
Henry Giroux
Neoliberalism in the Age of Pedagogical Terrorism
Melvin Goodman
Washington’s Latest Cold War Maneuver: Pulling Out of the INF
David Mattson
Basket of Deplorables Revisited: Grizzly Bears at the Mercy of Wyoming
Michelle Renee Matisons
Hurricane War Zone Further Immiserates Florida Panhandle, Panama City
Tom Gill
A Storm is Brewing in Europe: Italy and Its Public Finances Are at the Center of It
Suyapa Portillo Villeda
An Illegitimate, US-Backed Regime is Fueling the Honduran Refugee Crisis
Christopher Brauchli
The Liars’ Bench
Gary Leupp
Will Trump Split the World by Endorsing a Bold-Faced Lie?
Michael Howard
The New York Times’ Animal Cruelty Fetish
Alice Slater
Time Out for Nukes!
Geoff Dutton
Yes, Virginia, There are Conspiracies—I Think
Daniel Warner
Davos in the Desert: To Attend or Not, That is Not the Question
Priti Gulati Cox – Stan Cox
Mothers of Exiles: For Many, the Child-Separation Ordeal May Never End
Manuel E. Yepe
Pence v. China: Cold War 2.0 May Have Just Begun
Raouf Halaby
Of Pith Helmets and Sartorial Colonialism
Dan Carey
Aspirational Goals  
Wim Laven
Intentional or Incompetence—Voter Suppression Where We Live
Weekend Edition
October 19, 2018
Friday - Sunday
Jason Hirthler
The Pieties of the Liberal Class
Jeffrey St. Clair
A Day in My Life at CounterPunch
Paul Street
“Male Energy,” Authoritarian Whiteness and Creeping Fascism in the Age of Trump
Nick Pemberton
Reflections on Chomsky’s Voting Strategy: Why The Democratic Party Can’t Be Saved
John Davis
The Last History of the United States
Yigal Bronner
The Road to Khan al-Akhmar
Robert Hunziker
The Negan Syndrome
Andrew Levine
Democrats Ahead: Progressives Beware
Rannie Amiri
There is No “Proxy War” in Yemen
David Rosen
America’s Lost Souls: the 21st Century Lumpen-Proletariat?
Joseph Natoli
The Age of Misrepresentations
Ron Jacobs
History Is Not Kind
John Laforge
White House Radiation: Weakened Regulations Would Save Industry Billions
Ramzy Baroud
The UN ‘Sheriff’: Nikki Haley Elevated Israel, Damaged US Standing
Robert Fantina
Trump, Human Rights and the Middle East
Anthony Pahnke – Jim Goodman
NAFTA 2.0 Will Help Corporations More Than Farmers
Jill Richardson
Identity Crisis: Elizabeth Warren’s Claims Cherokee Heritage
Sam Husseini
The Most Strategic Midterm Race: Elder Challenges Hoyer
Maria Foscarinis – John Tharp
The Criminalization of Homelessness
Robert Fisk
The Story of the Armenian Legion: a Dark Tale of Anger and Revenge
Jacques R. Pauwels
Dinner With Marx in the House of the Swan
Dave Lindorff
US ‘Outrage’ over Slaying of US Residents Depends on the Nation Responsible
Ricardo Vaz
How Many Yemenis is a DC Pundit Worth?
Elliot Sperber
Build More Gardens, Phase out Cars
Chris Gilbert
In the Wake of Nepal’s Incomplete Revolution: Dispatch by a Far-Flung Bolivarian 
Muhammad Othman
Let Us Bray
Gerry Brown
Are Chinese Municipal $6 Trillion (40 Trillion Yuan) Hidden Debts Posing Titanic Risks?
Rev. William Alberts
Judge Kavanaugh’s Defenders Doth Protest Too Much
FacebookTwitterGoogle+RedditEmail