FacebookTwitterGoogle+RedditEmail

When Censorship Goes System-Wide

by AFSHIN RATTANSI

The style in which journalists lie at say, the BBC or NBC needed the might of an Edward S. Herman or Noam Chomsky to decode. Their “Manufacturing Consent” exposed the complexity of how systematic and deliberate misinformation is carried on the airwaves. That changed in the run up to the wars on Yugoslavia, Iraq and Afghanistan – maybe because journalists read the book. Now, we need an update. Not content with super-structurally being averse to the truth, broadcast media on the entire continent of Europe is avowedly censoring television news networks.

The announcement first came from EUTELSAT, a French-based company that runs satellites which broadcast news over Europe as well as the Middle East, Africa, India and parts of Asia and the Americas. Without warning, the company informed Iran’s Press TV, the English-language 24-hour news channel, that it was not allowed to beam its TV shows to Europe. I should add that I once anchored for the channel and now make an independent production for them. (I’ll get to the ban being a precursor for media-management of another terrible war, later.)

Press TV rang a spokesperson at EUTELSAT who explained it wasn’t their fault: they said they had been told to ban the channel by the European Commission. And Press TV, wasn’t the only one – the continent that cradled the Enlightenment also thought eight more television channels were too dangerous for Descartes, Locke, and Voltaire to watch.

In the history of television news broadcasting, no news channel has ever been banned by a continent and yet viewers of mainstream media across Europe were not even notified that their liberty had vanished. The ban could be a violation of Article 10 of the European Convention of Human Rights. But then, Article 10 states that “the exercise” of free speech “may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and are necessary in a democratic society…in the interests of national security…for preventing the disclosure of information received in confidence.”

There’s no doubt that Press TV has been only too happy to disseminate news arising from Wikileaks’ whistle-blowers as well as pronouncements from governments in Kabul and Baghdad that could well be seen to be endangering occupying foreign forces. Its coverage of elections in the world’s number one oil superpower, Venezuela, was surely vindicated, though.

Over in the U.S., where whistle-blowers have never been under more threat, most Americans probably think they have First Amendment rights to free speech. But all one has to do is look at the Obama administration’s use of the 1917 Espionage Act – more times than by any other president – to see how those rights can be waived.

But, at least, President Obama is not banning radio and TV stations. If anything, the U.S. moved away from its policy of censorship, revoking the so-called “Red Lion Rule” which forced stations to abide by the statutory “fairness” that was enshrined in a 1969 Supreme Court case involving a journalist who wrote for The Nation. Later, thanks to the GOP presidential vetoes of Ronald Reagan and George H.W. Bush against Democrats in Congress, the rule was thrown away. Now, Americans are free to hear broadcasts such as Democracy Now and Fox News – albeit creeping within the Herman/Chomsky superstructure of mainstream media. Mitt Romney, in his tirade against Sesame Street’s Big Bird, was obviously being the old Massachusetts maverick when he seemed to be opposing Reagan and Bush Sr. by proposing the effective silencing of Bert and Ernie.

The U.S. often seems to be the excuse that the EU gives when it continues its hyperactive attempts at destroying the lives of ordinary Iranians via sanctions, even as Obama increases exports to Iran (up by a third in the first eight months of 2012). I half thought the EU’s reason for silencing Press TV would be some kind of half-hearted “Washington told us” excuse. But when Press TV contacted an official at the European Council, she was quick to deny that the broadcast ban was engineered by the European Commission. She seemed to point to Eutelsat and the Canadian-Australian TV transmission company, Arquiva.

Back in Washington DC, Cliff Kincaid of the right-wing Accuracy in Media outfit, immediately defended it by saying that Press TV was still available on the internet. It is a kind of absurdist take on the revocation of the “Red Lion Rule” which abolished censorship of U.S. broadcast media on the basis of a rationed broadcasting spectrum, i.e. that broadcasters should not be strait-jacketed compared to their print-journalist brethren on the grounds that they had rare access to new technology.

The internet is, of course, a great boon to those seeking to counterpunch their message against prevailing mainstream illusions but those dangerous illusions are, as yet, much more readily available on platforms like radios and TVs. This may well change soon. But, even so, while it has the power, the continent of Europe is doing its best to silence any voice that does not subscribe to the views of its genocidal institutions. In January, a Kurdish TV station under fire from Ankara was kicked off EUTELSAT even while it waited for a judicial appeal in a Danish Court about its pro-PKK broadcasting. In a Wikileaks U.S. State Department cable dating from November, 2010, there was a reference to a “2009 POTUS-brokered deal that had overcome Turkish objections to the appointment of Anders Fogh Rasmussen as NATO Secretary General.” “Denmark,” it said, “had promised to clarify its legal requirements prerequiste (sic) to acceding to Turkey’s request for the closure of Roj TV.” So that’s why NATO is run by that man!

In another Wikileaks cable from 2010,  a British diplomat begs forgiveness for denying a request from a U.S. official to ban Press TV in the UK, explaining that “UK law sets a very high standard for denying licenses to broadcasters. Licenses can only be denied in cases where national security is threatened, or if granting a license would be contrary to Britain.”

Throwing it back at the U.S. official, the UK diplomat goes on to say it’s France’s problem. “In the immediate term, Her Majesty’s Government plans to lobby the French government to approach EUTELSAT and press it to drop Press TV from the HOTBIRD satellite. It is an important source of income for EUTELSAT [so] while it would be unlikely for the company to agree to drop the…broadcasts spontaneously…it would be susceptible to an approach by the French government because of the cover it would gain from complying with an official government request. Her Majesty’s Government would appreciate U.S. Government engagement with the government of France on this issue.”

As it turned out, the British censorship agency, OFCOM, unilaterally banned the TV news channel from the UK at the beginning of the year.

It was, of course, Qatar’s Al Jazeera Arabic that pioneered Non-Aligned Nation, international TV news broadcasting. But there is a great irony about the “soft power” of TV channels: the power is lost if the channel is no longer authentic, no longer telling truth to power. As energy-rich Qatar is beginning to realise, the very moment a nation seeks to manipulate its own popular news channel to suit geostrategic aims, the audience moves away. All that work and all that money to create a trustworthy news source can vanish in a few months as Al Jazeera Arabic has found out after editorialising on Bahrain, Syria and Libya. And do people really take the BBC seriously after the run-up to the war in Iraq and the government-forced exits of its Chairman and Director-General?

As revolutions against U.S.-backed dictators in the Arab world have shown, it is now whistle-blowers and streaming internet video that is proving a more potent force than satellite TV broadcasting. Unfortunately, it is the same private networking companies that run satellite TV transmission as run the cables that are our advertising-sponsored internet. For the short to medium term, though, Europe’s attempts at banning Press TV will serve only to heighten its reputation and increase its hits on YouTube. The first casualty in the next imperial war will not be truth, but innocent, bloody, and in HD.

AFSHIN RATTANSI runs Alternate Reality Productions Ltd. He worked at the The Guardian, BBC Today Programme, CNN, Bloomberg, Al Jazeera Arabic and helped launch the Middle East’s first international English-language TV Channel. His book, “The Dream of the Decade” is available at Amazon.com. One of Alternate Reality’s first commissions was “Double Standards”, a political satire show for Press TV, broadcast every Saturday at 2230 GMT. First banned in Britain and now across Europe, the show can be accessed via www.doublestandardstv.com. He can be reached viaafshinrattansi@hotmail.com.

 

Afshin Rattansi is host of RT’s award-winning Going Underground news and current affairs show broadcast around the world. He will be joining Julian Assange on the eve of the referendum for a live webcast from the Ecuadorian Embassy in London as well as a special edition of Going Underground on Saturday.

More articles by:

CounterPunch Magazine

minimag-edit

bernie-the-sandernistas-cover-344x550

zen economics

Weekend Edition
January 20, 2017
Friday - Sunday
Paul Street
Divide and Rule: Class, Hate, and the 2016 Election
Andrew Levine
When Was America Great?
Jeffrey St. Clair
Roaming Charges: This Ain’t a Dream No More, It’s the Real Thing
Yoav Litvin
Making Israel Greater Again: Justice for Palestinians in the Age of Trump
Linda Pentz Gunter
Nuclear Fiddling While the Planet Burns
Ruth Fowler
Standing With Standing Rock: Of Pipelines and Protests
David Green
Why Trump Won: the 50 Percenters Have Spoken
Dave Lindorff
Imagining a Sanders Presidency Beginning on Jan. 20
Pete Dolack
Eight People Own as Much as Half the World
Roger Harris
Too Many People in the World: Names Named
Steve Horn
Under Tillerson, Exxon Maintained Ties with Saudi Arabia, Despite Dismal Human Rights Record
John Berger
The Nature of Mass Demonstrations
Stephen Zielinski
It’s the End of the World as We Know It
David Swanson
Six Things We Should Do Better As Everything Gets Worse
Alci Rengifo
Trump Rex: Ancient Rome’s Shadow Over the Oval Office
Brian Cloughley
What Money Can Buy: the Quiet British-Israeli Scandal
Mel Gurtov
Donald Trump’s Lies And Team Trump’s Headaches
Kent Paterson
Mexico’s Great Winter of Discontent
Norman Solomon
Trump, the Democrats and the Logan Act
David Macaray
Attention, Feminists
Yves Engler
Demanding More From Our Media
James A Haught
Religious Madness in Ulster
Dean Baker
The Economics of the Affordable Care Act
Patrick Bond
Tripping Up Trumpism Through Global Boycott Divestment Sanctions
Robert Fisk
How a Trump Presidency Could Have Been Avoided
Robert Fantina
Trump: What Changes and What Remains the Same
David Rosen
Globalization vs. Empire: Can Trump Contain the Growing Split?
Elliot Sperber
Dystopia
Dan Bacher
New CA Carbon Trading Legislation Answers Big Oil’s Call to Continue Business As Usual
Wayne Clark
A Reset Button for Political America
Chris Welzenbach
“The Death Ship:” An Allegory for Today’s World
Uri Avnery
Being There
Peter Lee
The Deep State and the Sex Tape: Martin Luther King, J. Edgar Hoover, and Thurgood Marshall
Patrick Hiller
Guns Against Grizzlies at Schools or Peace Education as Resistance?
Randy Shields
The Devil’s Real Estate Dictionary
Ron Jacobs
Singing the Body Electric Across Time
Ann Garrison
Fifty-five Years After Lumumba’s Assassination, Congolese See No Relief
Christopher Brauchli
Swing Low Alabama
Dr. Juan Gómez-Quiñones
La Realidad: the Realities of Anti-Mexicanism
Jon Hochschartner
The Five Least Animal-Friendly Senate Democrats
Pauline Murphy
Fighting Fascism: the Irish at the Battle of Cordoba
Susan Block
#GoBonobos in 2017: Happy Year of the Cock!
Louis Proyect
Is Our Future That of “Sense8” or “Mr. Robot”?
Charles R. Larson
Review: Robert Coover’s “Huck out West”
David Yearsley
Manchester-by-the-Sea and the Present Catastrophe
FacebookTwitterGoogle+RedditEmail