Exclusively in the new print issue of CounterPunch
GOD SAVE HRC, FROM REALITY — Jeffrey St. Clair on Hillary Clinton’s miraculous rags-to-riches method of financial success; LA CONFIDENTIAL: Lee Ballinger on race, violence and inequality in Los Angeles; PAPER DRAGON: Peter Lee on China’s military; THE BATTLE OVER PAT TILLMAN: David Hoelscher provides a 10 year retrospective on the changing legacy of Pat Tillman; MY BROTHER AND THE SPACE PROGRAM: Paul Krassner on the FBI and rocket science. PLUS: Mike Whitney on how the Central Bank feeds state capitalism; JoAnn Wypijewski on what’s crazier than Bowe Bergdahl?; Kristin Kolb on guns and the American psyche; Chris Floyd on the Terror War’s disastrous course.
A Torrent of Disinformation

The NeoCon Propaganda Machine Pushing “Regime Change” in Syria

by AISLING BYRNE

“War with Iran is already here,” wrote a leading Israeli commentator recently, describing “the combination of covert warfare and international pressure” being applied to Iran.

Although not mentioned, the “strategic prize” of the first stage of this war on Iran is Syria; the first campaign in a much wider sectarian power-bid. “Other than the collapse of the Islamic Republic itself,” Saudi King Abdullah was reported to have said last summer, “nothing would weaken Iran more than losing Syria.”

By December, senior United States officials were explicit about their regime change agenda for Syria: Tom Donilon, the US National Security Adviser, explained that the “end of the [President Bashar al-] Assad regime would constitute Iran’s greatest setback in the region yet – a strategic blow that will further shift the balance of power in the region against Iran.”

Shortly before, a key official in terms of operationalizing this policy, Under Secretary of State for the Near East Jeffrey Feltman, had stated at a congressional hearing that the US would “relentlessly pursue our two-track strategy of supporting the opposition and diplomatically and financially strangling the [Syrian] regime until that outcome is achieved”.

What we are seeing in Syria is a deliberate and calculated campaign to bring down the Assad government so as to replace it with a regime “more compatible” with US interests in the region.

The blueprint for this project is essentially a report produced by the neo-conservative Brookings Institute for regime change in Iran in 2009. The report – “Which Path to Persia?”  - continues to be the generic strategic approach for US-led regime change in the region.

A rereading of it, together with the more recent “Towards a Post-Assad Syria” (which adopts the same language and perspective, but focuses on Syria, and was recently produced by two US neo-conservative think-tanks) illustrates how developments in Syria have been shaped according to the step-by-step approach detailed in the “Paths to Persia” report with the same key objective: regime change.

The authors of these reports include, among others, John Hannah and Martin Indyk, both former senior neo-conservative officials from the George W Bush/Dick Cheney administration, and both advocates for regime change in Syria. Not for the first time are we seeing a close alliance between US/British neo-cons with Islamists (including, reports show, some with links to al-Qaeda) working together to bring about regime change in an “enemy” state.

Arguably, the most important component in this struggle for the “strategic prize” has been the deliberate construction of a largely false narrative that pits unarmed democracy demonstrators being killed in their hundreds and thousands as they protest peacefully against an oppressive, violent regime, a “killing machine”  led by the “monster” Assad.

Whereas in Libya, the North Atlantic Treaty Organization (NATO) claimed it had “no confirmed reports of civilian casualties” because, as the New York Times wrote recently, “the alliance had created its own definition for ‘confirmed’: only a death that NATO itself investigated and corroborated could be called confirmed”.

“But because the alliance declined to investigate allegations,” the Times wrote, “its casualty tally by definition could not budge – from zero”.

In Syria, we see the exact opposite: the majority of Western mainstream media outlets, along with the media of the US’s allies in the region, particularly al-Jazeera and the Saudi-owned al-Arabiya TV channels, are effectively collaborating with the “regime change” narrative and agenda with a near-complete lack of questioning or investigation of statistics and information put out by organizations and media outlets that are either funded or owned by the US/European/Gulf alliance – the very same countries instigating the regime change project in the first place.

Claims of “massacres”, “campaigns of rape targeting women and girls in predominantly Sunni towns”  ”torture” and even “child-rape” are reported by the international press based largely on two sources – the British-based Syrian Observatory of Human Rights and the Local Co-ordination Committees (LCCs) – with minimal additional checking or verification.

Hiding behind the rubric – “we are not able to verify these statistics” – the lack of integrity in reporting by the Western mainstream media has been starkly apparent since the onset of events in Syria. A decade after the Iraq war, it would seem that no lessons from 2003 – from the demonization of Saddam Hussein and his purported weapons of mass destruction – have been learnt.

Of the three main sources for all data on numbers of protesters killed and numbers of people attending demonstrations – the pillars of the narrative – all are part of the “regime change” alliance.

The Syrian Observatory of Human Rights, in particular, is reportedly funded through a Dubai-based fund with pooled (and therefore deniable) Western-Gulf money (Saudi Arabia alone has, according to Elliot Abrams  allocated US$130 billion to “palliate the masses” of the Arab Spring).

What appears to be a nondescript British-based organization, the Observatory has been pivotal in sustaining the claims of the mass killing of thousands of peaceful protesters using inflated figures, “facts”, and often exaggerated claims of “massacres” and even recently “genocide”.

Although it claims to be based in its director’s house, the Observatory has been described as the “front office” of a large media propaganda set-up run by the Syrian opposition and its backers. The Russian Foreign Ministry  stated starkly:

The agenda of the [Syrian] transitional council [is] composed in London by the Syrian Observatory of Human Rights … It is also there where pictures of ‘horror’ in Syria are made to stir up hatred towards Assad’s regime.

The Observatory is not legally registered either as a company or charity in the United Kingdom, but operates informally; it has no office, no staff and its director is reportedly awash with funding.

It receives its information, it says, from a network of “activists” inside Syria; its English-language website is a single page with al-Jazeera instead hosting a minute-by-minute live blog page for it since the outset of protests.

The second, the LCCs, are a more overt part of the opposition’s media infrastructure, and their figures and reporting is similarly encompassed only [16] within the context of this main narrative: in an analysis of their daily reports, I couldn’t find a single reference to any armed insurgents being killed: reported deaths are of “martyrs”, “defector soldiers”, people killed in “peaceful demonstrations” and similar descriptions.

The third is al-Jazeera, whose biased role in “reporting” the Awakenings has been well documented. Described by one seasoned media analyst  as the “sophisticated mouthpiece of the state of Qatar and its ambitious emir”, al-Jazeera is integral to Qatar’s “foreign-policy aspirations”.

Al-Jazeera has, and continues,  to provide technical support, equipment, hosting and “credibility” to Syrian opposition activists and organizations. Reports show that as early as March 2011, al-Jazeera was providing messaging and technical support to exiled Syrian opposition activists , who even by January 2010 were co-ordinating their messaging activities from Doha.

Nearly 10 months on, however, and despite the daily international media onslaught, the project isn’t exactly going to plan: a YouGov poll commissioned by the Qatar Foundation  showed last week that 55 per cent of Syrians do not want Assad to resign and 68 per cent of Syrians disapprove of the Arab League sanctions imposed on their country.

According to the poll, Assad’s support has effectively increased since the onset of current events – 46 per cent of Syrians felt Assad was a “good” president for Syria prior to current events in the country – something that certainly doesn’t fit with the false narrative being peddled.

As if trumpeting the success of their own propaganda campaign, the poll summary concludes:

“The majority of Arabs believe Syria’s President Basher al-Assad should resign in the wake of the regime’s brutal treatment of protesters … 81% of Arabs [want] President Assad to step down. They believe Syria would be better off if free democratic elections were held under the supervision of a transitional government.”

One is left wondering who exactly is Assad accountable to – the Syrian people or the Arab public? A blurring of lines that might perhaps be useful as two main Syrian opposition groups have just announced that while they are against foreign military intervention, they do not consider “Arab intervention” to be foreign.

Unsurprisingly, not a single mainstream major newspaper or news outlet reported the YouGov poll results – it doesn’t fit their line.

In the UK, the volunteer-run Muslim News was the only newspaper to report the findings; yet only two weeks before in the immediate aftermath of the suicide explosions in Damascus, both the Guardian, like other outlets, within hours of the explosions were publishing sensational, unsubstantiated reports from bloggers, including one who was “sure that some of the bodies … were those of demonstrators”.

“They have planted bodies before,” he said; “they took dead people from Dera’a [in the south] and showed the media bodies in Jisr al-Shughour [near the Turkish border.]”

Recent reports have cast serious doubt on the accuracy of the false scenario peddled daily by the mainstream international press, in particular information put out by the Syrian Observatory for Human Rights and the LCCs.

In December, the mainstream US intelligence group Stratfor cautioned:

Most of the [Syrian] opposition’s more serious claims have turned out to be grossly exaggerated or simply untrue … revealing more about the opposition’s weaknesses than the level of instability inside the Syrian regime.

Throughout the nine-month uprising, Stratfor has advised caution on accuracy of the mainstream story on Syria: in September it commented that “with two sides to every war … the war of perceptions in Syria is no exception”.

Syrian Observatory for Human Rights and LCC reports, “like those from the regime, should be viewed with skepticism”, argues Stratfor; “the opposition understands that it needs external support, specifically financial support, if it is to be a more robust movement than it is now. To that end, it has every reason to present the facts on the ground in a way that makes the case for foreign backing.”

As Russian Foreign Minister Sergey Lavrov observed: “It is clear that the purpose is to provoke a humanitarian catastrophe, to get a pretext to demand external interference into this conflict.” Similarly, in mid-December, American Conservative reported:

“CIA [Central Intelligence Agency] analysts are skeptical regarding the march to war. The frequently cited United Nations report that more than 3,500 civilians have been killed by Assad’s soldiers is based largely on rebel sources and is uncorroborated. The Agency has refused to sign off on the claims.

“Likewise, accounts of mass defections from the Syrian army and pitched battles between deserters and loyal soldiers appear to be a fabrication, with few defections being confirmed independently. Syrian government claims that it is being assaulted by rebels who are armed, trained and financed by foreign governments are more true than false.”

As recently as November, the Free Syria Army implied their numbers would be larger, but, as they explained to one analyst, they are “advising sympathizers to delay their defection” until regional conditions improve.

A guide to regime change

In relation to Syria, section three of the “Paths to Persia” report is particularly relevant – it is essentially a step-by-step guide detailing options for instigating and supporting a popular uprising, inspiring an insurgency and/or instigating a coup. The report comes complete with a “Pros and Cons” section:

“An insurgency is often easier to instigate and support from abroad … Insurgencies are famously cheap to support … covert support to an insurgency would provide the United States with “plausibility deniability” … [with less] diplomatic and political backlash … than if the United States were to mount a direct military action … Once the regime suffers some major setback [this] provides an opportunity to act.”

Military action, the report argues, would only be taken once other options had been tried and shown to have failed as the “international community” would then conclude of any attack that the government “brought it on themselves” by refusing a very good deal.

Key aspects for instigating a popular uprising and building a “full-fledged insurgency” are evident in relation to developments in Syria.

These include:

“Funding and helping organize domestic rivals of the regime” including using “unhappy” ethnic groups;

“Building the capacity of ‘effective oppositions’ with whom to work” in order to “create an alternative leadership to seize power”;

Provision of equipment and covert backing to groups, including arms – either directly or indirectly, as well as “fax machines … Internet access, funds” (on Iran the report noted that the “CIA could take care of most of the supplies and training for these groups, as it has for decades all over the world”);

Training and facilitation of messaging by opposition activists;

Constructing a narrative “with the support of US-backed media outlets could highlight regime shortcomings and make otherwise obscure critics more prominent” – “having the regime discredited among key ‘opinion shapers’ is critical to its collapse”;

The creation of a large funding budget to fund a wide array of civil-society-led initiatives (a so-called “$75 million fund” created under former US secretary of state Condoleezza Rice-funded civil society groups, including “a handful of Beltway-based think-tanks and institutions [which] announced new Iran desks)” ;

The need for an adjacent land corridor in a neighboring country “to help develop an infrastructure to support operations”.

“Beyond this,” continues the report, “US economic pressure (and perhaps military pressure as well) can discredit the regime, making the population hungry for a rival leadership.” 

The US and its allies, particularly Britain and France, have funded and helped “shape” the opposition from the outset – building both on attempts started by the US in 2006 to construct a unified front against the Assad government, and the perceived “success” of the Libyan Transitional National Council model.

Despite months of attempts – predominately by the West – at cajoling the various groups into a unified, proficient opposition movement, they remain “a diverse group, representing the country’s ideological, sectarian and generational divides”. 

”There neither has been nor is [there] now any natural tendency towards unity between these groups, since they belong to totally different ideological backgrounds and have antagonistic political views,” one analyst concluded. 

At a recent meeting with the British foreign secretary, the different groups would not even meet with William Hague together, instead meeting him separately.

Nevertheless, despite a lack of cohesion, internal credibility and legitimacy, the opposition, predominately under the umbrella of the Syrian National Council (SNC), is being groomed for office. This includes capacity-building, as confirmed by the former Syrian ambassador to the US, Rafiq Juajati, now part of the opposition. 

At a closed briefing in Washington DC in mid-December 2011, he confirmed that the US State Department and the SWP-German Institute for International and Security Affairs (a think-tank that provides foreign policy analysis to the German government) were funding a project that is managed by the US Institute for Peace and SWP, working in partnership with the SNC, to prepare the SNC for the takeover and running of Syria.

In a recent interview, SNC leader Burhan Ghaliyoun disclosed (so as to “speed up the process” of Assad’s fall) the credentials expected of him: “There will be no special relationship with Iran,” he said. “Breaking the exceptional relationship means breaking the strategic, military alliance,” adding that “after the fall of the Syrian regime, [Hezbollah] won’t be the same.”  

Described in Slate magazine  as the “most liberal and Western-friendly of the Arab Spring uprisings”, Syrian opposition groups sound as compliant as their Libyan counterparts prior to the demise of Muammar Gaddafi, whom the New York Times described as “secular-minded professionals – lawyers, academics, businesspeople – who talk about democracy, transparency, human rights and the rule of law”; that was, until reality transitioned to former leader of the Libyan Islamist Fighting Group Abdulhakim Belhaj and his jihadi colleagues. 

The import of weapons, equipment, manpower (predominantly from Libya)  and training by governments and other groups linked to the US, NATO and their regional allies began in April-May 2011,  according to various reports  and is co-ordinated out of the US air force base at Incirlik in southern Turkey. From Incirlik, an information warfare division also directs communications to Syria via the Free Syria Army. This covert support continues, as American Conservative reported in mid-December:

“Unmarked NATO warplanes are arriving at Turkish military bases close to Iskenderum on the Syrian border, delivering weapons … as well as volunteers from the Libyan Transitional National Council … Iskenderum is also the seat of the Free Syrian Army, the armed wing of the Syrian National Council. French and British special forces trainers are on the ground, assisting the Syrian rebels while the CIA and US Spec Ops are providing communications equipment and intelligence to assist the rebel cause, enabling the fighters to avoid concentrations of Syrian soldiers.”

The Washington Post exposed in April 2011 that recent WikiLeaks showed that the US State Department had been giving millions of dollars to various Syrian exile groups (including the Muslim Brotherhood-affiliated Movement for Justice and Development in London) and individuals since 2006 via its “Middle East Partnership Initiative” administered by a US foundation, the Democracy Council.

WikiLeaks cables confirmed that well into 2010, this funding was continuing, a trend that not only continues today but which has expanded in light of the shift to the “soft power” option aimed at regime change in Syria. 

As this neo-con-led call for regime change in Syria gains strength within the US administration,  so too has this policy been institutionalized among leading US foreign policy think-tanks, many of whom have “Syria desks” or “Syria working groups” which collaborate closely with Syrian opposition groups and individuals (for example USIP  and the Foundation for the Defense of Democracy)  and which have published a range of policy documents making the case for regime change. 

In the UK, the similarly neo-con Henry Jackson Society (which “supports the maintenance of a strong military, by the United States, the countries of the European Union and other democratic powers, armed with expeditionary capabilities with a global reach” and which believes that “only modern liberal democratic states are truly legitimate”) is similarly pushing the agenda for regime change in Syria. 

This is in partnership with Syrian opposition figures including Ausama Monajed, a former leader of the Syrian exile group, the Movement for Justice & Development, linked to the Muslim Brotherhood, which was funded by the US State Department from 2006, as we know from WikiLeaks. 

Monajed, a member of the SNC, currently directs a public relations firm recently established in London and incidentally was the first to use the term “genocide” in relation to events in Syria in a recent SNC press release.

Since the outset, significant pressure has been brought to bear on Turkey to establish a “humanitarian corridor” along its southern border with Syria. The main aim of this, as the “Paths to Persia” report outlines, is to provide a base from which the externally-backed insurgency can be launched and based. 

The objective of this “humanitarian corridor” is about as humanitarian as the four-week NATO bombing of Sirte when NATO exercised its “responsibility to protect” mandate, as approved by the UN Security Council.

All this is not to say that there isn’t a genuine popular demand for change in Syria against the repressive security-dominated infrastructure that dominates every aspect of people’s lives, nor that gross human-rights violations have not been committed, both by the Syrian security forces, armed opposition insurgents, as well as mysterious third force characters operating since the onset of the crisis in Syria, including insurgents, mostly jihadis from neighboring Iraq and Lebanon, as well as more recently Libya, among others.

Such abuses are inevitable in low-intensity conflict. Leading critics  of this US-France-UK-Gulf-led regime change project have, from the outset, called for full accountability and punishment for any security or other official “however senior”, found to have committed any human-rights abuses.

Ibrahim al-Amine writes that some in the regime have conceded “that the security remedy was damaging in many cases and regions [and] that the response to the popular protests was mistaken … it would have been possible to contain the situation via clear and firm practical measures – such as arresting those responsible for torturing children in Deraa”. And it argues that the demand for political pluralism and an end to the all-encompassing repression is both vital and urgent.

But what may have began as popular protests, initially focused on local issues and incidents (including the case of the torture of young boys in Dera’a by security forces) were rapidly hijacked by this wider strategic plan for regime change. Five years ago, I worked in northern Syria with the United Nations managing a large community development project.

After evening community meetings, it wasn’t uncommon to find the mukhabarat (military intelligence) waiting for us to vacate the room so they could scan flipcharts posted on the walls. That almost every aspect of people’s daily lives was regulated by a sclerotic dysfunctional Ba’ath party/security bureaucracy, devoid of any ideology apart from the inevitable corruption and nepotism that comes with authoritarian power, was apparent in every feature of people’s lives.

Tuesday, December 20 was reportedly the “deadliest day of the nine-month [Syrian] uprising “with the “organized massacre” of a “mass defection” of army deserters widely reported by the international press in Idlib, northern Syria. Claiming that areas of Syria were now “exposed to large-scale genocide”, the SNC lamented the “250 fallen heroes during a 48-hour period”, citing figures provided by the Syrian Observatory for Human Rights.  Quoting the same source, the Guardian reported that the Syrian army was:

“… hunt[ing] down deserters after troops … killed close to 150 men who had fled their base”. A picture has emerged … of a mass defection … that went badly wrong … with loyalist forces positioned to mow down large numbers of defectors as they fled a military base. Those who managed to escape were later hunted down in hideouts in nearby mountains, multiple sources have reported. The Syrian Observatory for Human Rights estimated that 100 deserters were besieged, then killed or wounded. Regular troops allegedly also hunted down residents who had given shelter to the deserters.”

The Guardian’s live blog-quoted AVAAZ, the citizen political advocacy/public relations group, which “claimed 269 people had been killed in the clashes”, and cited AVAAZ’s precise breakdown of casualties: “163 armed revolutionaries, 97 government troops and 9 civilians”.  They noted that AVAAZ “provided nothing to corroborate the claim.”

The Washington Post reported only that they had spoken to “an activist with the rights group AVAAZ [who] said he had spoken to local activists and medical groups who put the death toll in that area Tuesday at 269.”

A day after initial reports of the massacre of fleeing deserters, however, the story had changed. On December 23, the Telegraph reported:

“At first they were said to be army deserters attempting to break into Turkey to join the FSA [Free Syrian Army], but they are now said to be unarmed civilians and activists attempting to escape the army’s attempts to bring the province back under control. They were surrounded by troops and tanks and gunned down until there were no survivors, according to reports.”

The New York Times had, on December 21, reported that the “massacre”, citing the Syrian Observatory of Human Rights, was of “unarmed civilians and activists, with no armed military defectors among them, the rights groups said.”

It quoted the head of the Observatory who described it as “an organized massacre” and said his account corroborated a Kfar Owaid witness’ account: “The security forces had lists of names of those who organized massive anti-regime protests … the troops then opened fire with tanks, rockets and heavy machine guns [and], bombs filled with nails to increase the number of casualties.”

The LA Times quoted an activist it had spoken to via satellite connection who, from his position “sheltering in the woods” commented: “The word ‘massacre’ seems like too small a word to describe what happened.” Meanwhile, the Syrian government reported that on December 19 and 20, it had killed “tens” of members of “armed terrorist gangs” in both Homs and Idlib, and had arrested many wanted individuals.

The truth of these two “deadly” days will probably never be known – the figures cited above (between 10-163 armed insurgents, 9-111 unarmed civilians and 0-97 government forces) differ so significantly in both numbers reported killed and who they were, that the “truth” is impossible to establish.

In relation to an earlier purported “massacre” in Homs, a Stratfor investigation found “no signs of a massacre”, concluding that “opposition forces have an interest in portraying an impending massacre, hoping to mimic the conditions that propelled a foreign military intervention in Libya”.

Nevertheless, the “massacre” of December 19-20 in Idlib was reported as fact, and was etched into the narrative of Assad’s “killing machine.”

Both the recent UN Human Rights Commissioner’s report and a recent data blog report on reported deaths in “Syria’s bloody uprising” by the Guardian (published December 13) – two examples of attempts to establish the truth about numbers killed in the Syrian conflict – rely almost exclusively on opposition-provided data: interviews with 233 alleged “army defectors” in the case of the UN report, and on reports from the Syrian Human Rights Observatory, the LCCs and al-Jazeera in the case of the Guardian’s data blog.

The Guardian reports a total of 1,414.5 people (sic) killed – including 144 Syrian security personnel – between January and November 21, 2011. Based solely on press reports, the report contains a number of basic inaccuracies (eg sources not matching numbers killed with places cited in original sources): their total includes 23 Syrians killed by the Israeli army in June on the Golan Heights; 25 people reported “wounded” are included in total figures for those killed, as are many people reported shot.

The report makes no reference to any killings of armed insurgents during the entire 10-month period – all victims are “protesters”, “civilians” or “people” – apart from the 144 security personnel.

Seventy percent of the report’s data sources are from the Syrian Observatory for Human Rights, the LCCs and “activists”; 38 per cent of press reports are from al-Jazeera, 3 per cent from Amnesty International and 1.5 per cent from official Syrian sources.

In response to the UN Commissioner’s report, Syria’s ambassador to the UN commented: “How could defectors give positive testimonies on the Syrian government? Of course they will give negative testimonies against the Syrian government. They are defectors.”

In the effort to inflate figures of casualties, the public relations-activist group AVAAZ has consistently outstripped even the UN. AVAAZ has publicly stated it is involved in “smuggling activists … out of the country”, running “secret safe houses to shelter … top activists from regime thugs” and that one “AVAAZ citizen journalist” “discover[ed] a mass grave”.

It states proudly that the BBC and CNN have said that AVAAZ data amounts to some 30 per cent of their news coverage of Syria. The Guardian reported AVAAZ’s latest claim to have “evidence” of killings of some 6,200 people (including security forces and including 400 children), claiming 617 of whom died under torture – their justification to have verified each single death with confirmation by three people, “including a relative and a cleric who handled the body” is improbable in the extreme.

The killing of one brigadier-general and his children in April last year in Homs illustrates how near impossible it is, particularly during sectarian conflict, to verify even one killing – in this case, a man and his children:

The general, believed to be Abdu Tallawi, was killed with his

children and nephew while passing through an agitated neighborhood. There are two accounts of what happened to him and his family, and they differ about the victim’s sect.

Regime loyalists say that he was killed by takfiris – hardline Islamists who accuse other Muslims of apostasy – because he belonged to the Alawite sect. The protesters insist that he is a member of the Tallawi family from Homs and that he was killed by security forces to accuse the opposition and destroy their reputation. Some even claim that he was shot because he refused to fire at protesters.

The third account is ignored due to the extreme polarization of opinions in the city [Homs]. The brigadier-general was killed because he was in a military vehicle, even though he had his kids with him. Whoever killed him was not concerned with his sect but with directing a blow to the regime, thus provoking an even harsher crackdown, which, in turn, would drag the protest movement into a cycle of violence with the state.

Aisling Byrne is Projects Co-ordinator with Conflicts Forum and is based in Beirut. This article was first published in Asia Times