Click amount to donate direct to CounterPunch
  • $25
  • $50
  • $100
  • $500
  • $other
  • use PayPal
Keep CounterPunch ad free. Support our annual fund drive today!

There’s No Place Like CounterPunch

There's no place like CounterPunch, it's just that simple. And as the radical space within the "alternative media"(whatever that means) landscape continues to shrink, sanctuaries such as CounterPunch become all the more crucial for our political, intellectual, and moral survival. Add to that the fact that CounterPunch won't inundate you with ads and corporate propaganda. So it should be clear why CounterPunch needs your support: so it can keep doing what it's been doing for nearly 25 years. As CP Editor, Jeffrey St. Clair, succinctly explained, "We lure you in, and then punch you in the kidneys." Pleasant and true though that may be, the hard-working CP staff is more than just a few grunts greasing the gears of the status quo.

So come on, be a pal, make a tax deductible donation to CounterPunch today to support our annual fund drive, if you have already donated we thank you! If you haven't, do it because you want to. Do it because you know what CounterPunch is worth. Do it because CounterPunch needs you. Every dollar is tax-deductible. (PayPal accepted)

Thank you,
Eric Draitser

Small Oversights and Big Lies


It may be useful to assess the dangers of the systematically hostile attitude of the overwhelming majority of major European and North American media companies in relation to the current events taking place in Ecuador, Bolivia and Venezuela. This hostility is only matched by an embarrassed, complicit silence with regard to those involved in the putsch in Honduras or the repression enacted by the Peruvian army against the indigenous populations of the Amazon.

In order to demonstrate this statement, here are a few recent facts:

1) On 5 June 2009, the Peruvian army massacred over 50 Amazonian Indians who were protesting against the land concessions made by Alan Garcia’s government for foreign, mainly European transnational companies. The repression aroused no disapproval among the major global media groups. These groups gave almost exclusive priority to the protests occurring in Iran. Not only did the press fail to condemn the repression in Peru; it did not even bother to cover the story. And yet in Peru, so great was public discontent that the government had to announce the repeal of the presidential decree which the Amazonian Indians had fought against.

Once again, media coverage of the government’s backtracking was almost non-existent. We must ask ourselves the following question: if a Venezuelan or Ecuadorian army or police intervention had caused the deaths of dozens of Amazonian Indians, what kind of media coverage would such events have received?

2) When the constitutionally elected president Manuel Zelaya was ousted by the military on 28 June, the overwhelming majority of media groups declared, in total contradiction of the truth, that the soldiers were reacting to Zelaya’s attempt to modify the constitution, thus ensuring he could remain in power. Several other media groups added that he was following the example of Hugo Chavez, who is presented as an authoritarian populist leader. In fact, Manuel Zelaya was proposing to the Honduran citizens that they vote in favour of the organization of general elections for a Constituent Assembly, which would have represented real democratic progress being made in this country. This is well explained by Cécile Lamarque and Jérôme Duval on their return from a CADTM mission in Honduras: “The coup d’Etat was carried out on the same day Manuel Zelaya had organized a non-binding “consultation” asking the Hondurans whether or not they wanted to convene a National Constituent Assembly, after the elections which were due to take place on the 29 November 2009. The question went like this: “Do you agree that at the next general elections of 2009, a fourth ballot box be installed so as to allow for the people to express their point of view on the convocation of a national Constituent Assembly? YES or NO?” If this consultation had resulted in the majority voting “yes”, the president would have issued a decree of approval before Congress so that, on 29 November, the Hondurans would formally make known their decision on the convocation of a Constituent Assembly through this “fourth ballot box” (the first three ballot boxes would be for the election of a president, deputies and mayors, respectively).

In order to give an air of legality to the coup, Congress and the Supreme Court, associated with the putsch, deemed the ballot box to be illegal and asserted that president Zelaya had “violated the Constitution” by trying to modify it “so as to set his sights on serving a new mandate”, in the manner of an “apprentice Chavist dictator”. And yet, Manuel Zelaya, through this consultation with the people, was not seeking to renew his presidential mandate of four years which cannot be renewed. Zelaya would therefore be unable to be a candidate for his own succession.”

Whilst the popular movements opposing those involved in the Putsch increased, with protests and strikes in July, August and September, the big media names only dedicated a couple of lines to these events. On the rare occasions when the leading daily newspapers dedicated a feature article to the situation in Honduras, they adopted a policy of slander against the constitutionally elected president by presenting the military’s actions as a democratic military coup. This is the case with The Wall Street Journal, which in its editorial on 1 July 2009 wrote, “the military coup d’Etat which took place in Honduras on June 28th and which led to the exile of the president of this central American country, Manuel Zelaya, is strangely democratic.” The editorial adds, “the legislative and judicial authorities will remain intact” following military action.

For its part, perhaps in a more subtle manner, the famous French newspaper Le Monde participated in a smear campaign against Manuel Zelaya. Here is one example. On 12 September 2009, Jean-Michel Caroit, the paper’s special correspondent in Honduras, quoted the words of a French expatriate living in the country and then associated these words with the systematically repeated lie regarding Zelaya’s supposedly sinister intentions, “ ‘For the Hondurans, Zelaya’s return is unacceptable as that would mean there would be twenty years of a Chavez-style dictatorship,’ states Marianne Cadario in reference to the Venezuelan president who – as his ally Manuel Zelaya tried to do (underlined by me) – modified the Constitution in order for him to be allowed to be re-elected. Marianne Cadario, a Frenchwoman who has lived in Honduras for over thirty years states that she is “very shocked by the reaction of the international community who condemned the putsch.”

The tone of newspapers like Le Monde and Libération began to change at the end of September after those involved in the putsch began to increase their repressive measures. The tone became more critical of those involved in the putsch. Having said this, the daily newspaper Libération deserves a prize for its use of euphemisms. In fact on 28 September 2009 (3 months to the day after the coup) the title “The Scent of Dictatorship” (underlined by me) of a paragraph explaining how the government involved in the putsch had declared, “‘the banning of “any public unauthorized meeting,” the arrest of “anyone putting their lives or anyone else’s in danger” “evacuation” of areas where there are protesters and those who interfere with “any broadcasting of programmes by any media that endanger public order.”

3) At the beginning of August 2009, the Venezuelan authorities’ intention to question the right of 34 radio and television channels made the headlines in the international press: “It is further proof of the almost total disappearance of the right to expression and criticism in this authoritarian country.” The way in which the major news publications treat the subject of the media in Venezuela is one of unilateral hostility, despite the fact that 90% of the Venezuelan media is privately owned, a large number of which actively support disinformation campaigns. Globovisión, one of the main privately-owned TV channels, actively participated in the military coup d’Etat against Chavez on 11 April 2002. A documentary made by Globovisión made its way around the world on 11 April 2002 and the days following the military coup.

It was actually a set-up, designed to distort the truth. One can see people posing as Chavez supporters on a bridge, firing their guns in an unidentifiable direction. The voice-over of the Globovisión journalist states that the Chavez supporters are about to kill opposition protesters who were protesting peacefully in the streets below the bridge. The Venezuelan prosecution has been able to reconstruct the exact chain of events, having analysed the reports and photographs made by certain individuals on the day of 11 April. In fact the pro-Chavez militants, who, according to Globovisión, were shooting at protesters, were actually responding to gunfire coming from an armoured vehicle of the metropolitan police, allied to the putsch. The opposition protesters were no longer in the streets when those guns were fired. Several sources can prove without a doubt that the assassination of the anti-Chavez protesters was used as a set-up so as to attribute these crimes to Chavez, thus justifying their coup. On 11 April 2008, the Venezuelan viewers were able to see again the images of the press conference given by the military involved in the putsch at a time when no protester had been killed yet. And yet the military announced at that time that they were taking power following the murders carried out by the Chavez supporters. This clearly supports the theory that these murders were planned deliberately so as to be able to justify their seditious plan.

In the days following the putsch, on 12 and 13 April 2002, when hundreds of thousands of unarmed citizens surrounded the barracks of the putschists to demand the return of Hugo Chavez, then in prison, Globovisión failed to broadcast any coverage of these protests, explaining that the country was back to normal and that Hugo Chavez had tendered his resignation and was on his way to Cuba. During the last hours of the putsch, this channel broadcast only cartoons and variety shows. Globovisión in fact connived with the putschists on several critical occasions, a fact which led the parents of victims and injured survivors’ associations to demand the channel’s conviction. Up to now the Chavist government has refused this demand in order to prevent further escalation of the international smear campaign being waged against him. Several human rights associations are dissatisfied with the passive attitude of the Venezuelan authorities in this matter.

More recently, Globovisión has been sympathetic towards the authors of the 28 June putsch in Honduras. Several programme presenters at Globovisión have supported the putsch from the very beginning, at the same time accusing the Chavez government of interference in condemning it. For example, Guillermo Zuloaga, the president of Globovisión, stated on 17 July that “the government of Micheletti complies with the Constitution, and we would like, indeed we would be delighted, if here in Venezuela, the Constitution was respected in the same way that it is in Honduras”, thus making clear his support for the putschist government.

Globovisión has never been prohibited from broadcasting. What major European or North-American media has even mentioned this fact? What major European or North-American media has ever informed the public that the overwhelming majority of Venezuelan media are controlled by the private sector? Or that they account for over 90% of the viewing audience? Or that they are extremely aggressive towards the government, presenting it as a dictatorship, or that some of them played an active part in ousting a constitutionally elected president, and have continued to broadcast freely for seven years? Can one imagine General de Gaulle failing to take repressive measures against a newspaper, radio or TV station that was seen to actively support an OAS coup during the Algerian war? Would it not be considered normal for the Spanish government to take measures against the media that actively supported – in real time – Colonel Tejero when he burst into the Cortes with a group of military putschists and held (up) at gunpoint the MPs who were there? If Manuel Zelaya were restored to office as constitutional president, would he and his government not be in their right to demand accountability and take measures against the Honduran media owners who deliberately supported the putschists by systematically deforming the truth and covering up the many human rights violations committed by the military?

4) Arms spending. When you read the European or North American papers, you have the distinct impression that Venezuela is indulging in huge arms expenditures (particularly by way of Russia), which poses a serious threat in the region. Yet according to the CIA[8] the situation is quite different: the Venezuelan military budget ranks 6th in the region, after the budgets of Brazil, Argentina, Chile (far less populated than Venezuela and regarded as a model), Colombia and Mexico. In relative terms, taking the GDP of each country, the Venezuelan military budget comes 9th in Latin America! Is any of this published in the leading news publications?

On another front, in August 2009 we read in the papers that Sweden took Venezuela to task after the Colombian government once again denounced its neighbour for supplying arms to the FARC guerilla. Sweden had in fact informed Colombia that SAAB missiles found in a FARC camp had been supplied by Venezuela. But for those who read Hugo Chavez’ detailed response it became clear that the missiles in question had been stolen from a Venezuelan harbour in 1995, four years before Chavez became president.

One needs to be aware of the one-sided manner in which the leading media report the news, and adopt a highly critical approach when appraising it. The discrediting of Hugo Chavez, Rafael Correa and Evo Morales is so excessive that it poses the risk of numbing international public opinion in the event of another coup d’Etat, or of lulling the public into approving aggressive measures taken by a government such as the US. Among the many insidious and unfounded accusations, we can read in the Spanish papers (for example in El Pais) that Rafael Correa’s election campaign was financed by the FARC. We can also read that the Venezuelan authorities do nothing to fight drug trafficking. In the case of the Honduran president Manuel Zelaya, the discredit heaped on him is intended to prevent international opinion mobilizing in favour of his return to power as head of State.

Translated by Francesca Denley and Judith Harris

ERIC TOUSSAINT, president of the Committee for the Cancellation of Third World Debt – Belgium , author of The World Bank: A Critical Primer, Pluto, London, 2008.



More articles by:

2016 Fund Drive
Smart. Fierce. Uncompromised. Support CounterPunch Now!

  • cp-store
  • donate paypal

CounterPunch Magazine


October 25, 2016
David Swanson
Halloween Is Coming, Vladimir Putin Isn’t
Hiroyuki Hamada
Fear Laundering: an Elaborate Psychological Diversion and Bid for Power
Priti Gulati Cox
President Obama: Before the Empire Falls, Free Leonard Peltier and Mumia Abu-Jamal
Kathy Deacon
Plus ça Change: Regime Change 1917-1920
Robin Goodman
Appetite for Destruction: America’s War Against Itself
Richard Moser
On Power, Privilege, and Passage: a Letter to My Nephew
Rev. William Alberts
The Epicenter of the Moral Universe is Our Common Humanity, Not Religion
Dan Bacher
Inspector General says Reclamation Wasted $32.2 Million on Klamath irrigators
David Mattson
A Recipe for Killing: the “Trust Us” Argument of State Grizzly Bear Managers
Derek Royden
The Tragedy in Yemen
Ralph Nader
Breaking Through Power: It’s Easier Than We Think
Norman Pollack
Centrist Fascism: Lurching Forward
Guillermo R. Gil
Cell to Cell Communication: On How to Become Governor of Puerto Rico
Mateo Pimentel
You, Me, and the Trolley Make Three
Cathy Breen
“Today Is One of the Heaviest Days of My Life”
October 24, 2016
John Steppling
The Unwoke: Sleepwalking into the Nightmare
Oscar Ortega
Clinton’s Troubling Silence on the Dakota Access Pipeline
Patrick Cockburn
Aleppo vs. Mosul: Media Biases
John Grant
Humanizing Our Militarized Border
Franklin Lamb
US-led Sanctions Targeting Syria Risk Adjudication as War Crimes
Paul Bentley
There Must Be Some Way Out of Here: the Silence of Dylan
Norman Pollack
Militarism: The Elephant in the Room
Patrick Bosold
Dakota Access Oil Pipeline: Invite CEO to Lunch, Go to Jail
Paul Craig Roberts
Was Russia’s Hesitation in Syria a Strategic Mistake?
David Swanson
Of All the Opinions I’ve Heard on Syria
Weekend Edition
October 21, 2016
Friday - Sunday
John Wight
Hillary Clinton and the Brutal Murder of Gaddafi
Diana Johnstone
Hillary Clinton’s Strategic Ambition in a Nutshell
Jeffrey St. Clair
Roaming Charges: Trump’s Naked and Hillary’s Dead
John W. Whitehead
American Psycho: Sex, Lies and Politics Add Up to a Terrifying Election Season
Stephen Cooper
Hell on Earth in Alabama: Inside Holman Prison
Patrick Cockburn
13 Years of War: Mosul’s Frightening and Uncertain Future
Rob Urie
Name the Dangerous Candidate
Pepe Escobar
The Aleppo / Mosul Riddle
David Rosen
The War on Drugs is a Racket
Sami Siegelbaum
Once More, the Value of the Humanities
Cathy Breen
“Today Is One of the Heaviest Days of My Life”
Neve Gordon
Israel’s Boycott Hypocrisy
Mark Hand
Of Pipelines and Protest Pens: When the Press Loses Its Shield
Victor Wallis
On the Stealing of U.S. Elections
Michael Hudson
The Return of the Repressed Critique of Rentiers: Veblen in the 21st century Rentier Capitalism
Brian Cloughley
Drumbeats of Anti-Russia Confrontation From Washington to London
Howard Lisnoff
Still Licking Our Wounds and Hoping for Change
Brian Gruber
Iraq: There Is No State
Peter Lee
Trump: We Wish the Problem Was Fascism
Stanley L. Cohen
Equality and Justice for All, It Seems, But Palestinians