Click amount to donate direct to CounterPunch
  • $25
  • $50
  • $100
  • $500
  • $other
  • use PayPal
Keep CounterPunch ad free. Support our annual fund drive today!

There’s No Place Like CounterPunch

There's no place like CounterPunch, it's just that simple. And as the radical space within the "alternative media"(whatever that means) landscape continues to shrink, sanctuaries such as CounterPunch become all the more crucial for our political, intellectual, and moral survival. Add to that the fact that CounterPunch won't inundate you with ads and corporate propaganda. So it should be clear why CounterPunch needs your support: so it can keep doing what it's been doing for nearly 25 years. As CP Editor, Jeffrey St. Clair, succinctly explained, "We lure you in, and then punch you in the kidneys." Pleasant and true though that may be, the hard-working CP staff is more than just a few grunts greasing the gears of the status quo.

So come on, be a pal, make a tax deductible donation to CounterPunch today to support our annual fund drive, if you have already donated we thank you! If you haven't, do it because you want to. Do it because you know what CounterPunch is worth. Do it because CounterPunch needs you. Every dollar is tax-deductible. (PayPal accepted)

Thank you,
Eric Draitser

Venezuela and RCTV


President Hugo Chávez of Venezuela has been the subject of many controversies. His critics often accuse him of laying the groundwork for dictatorship, despite the democratic credentials of his government. Chávez was democratically elected in 1998 and again in 2000 under a new constitution. He then won a recall election in 2004, which was certified by observers from the Carter Center and the Organization of American States. Chávez was re-elected last December by 63 percent of voters, a result again certified by international observers including the OAS and the European Union. Chávez has pledged to accelerate policies that have given poor Venezuelans vastly increased access to health care, education, and subsidized food, and in the last three and a half years of political stability, a remarkable 40 percent increase in the economy.

Throughout this process of increasing voter and citizen participation and electoral democracy, the Venezuelan opposition and their allies in the U.S. press have told us that authoritarianism was just around the corner. They now say it has arrived. The immediate focus of their concern is the president’s decision not to renew the broadcast license of a major television network that is openly opposed to the Chávez government. Their free speech concerns have been echoed by Human Rights Watch, Reporters without Borders, and the Committee to Protect Journalists. On the other hand, the vice-chair of the European Parliament’s Freedom Commission, ruling out a resolution on the issue, has said the non-renewal has nothing to do with human rights.

Here are the basic facts. Rádio Caracas Televisión (RCTV) is one of the biggest television networks in Venezuela. It airs news and entertainment programs. It is also openly opposed to the government, including by supporting a military coup that briefly ousted Chávez in 2002. During the oil strike of 2002-2003, the station repeatedly called upon its viewers to come out into the street and help topple the government. As part of its continuing political campaign against the government, the station has also used false allegations, sometimes with gruesome and violent imagery, to convince its viewers that the government was responsible for such crimes as murders where there was no evidence of government involvement.

According to a law enacted in 1987, the licenses given to RCTV and other stations to use the public airwaves expire on May 27. President Chávez has publicly declared that RCTV’s license will not be renewed, citing its involvement in the coup. Although it will not be able to continue to use the public broadcast frequencies, the station will still be able to send its signal out over cable, satellite, and the Internet.

The U.S. media, much of which has been unsuccessfully predicting dictatorship under Chávez for years, has used this case to make accusations of censorship and the end of press freedom in Venezuela.

To understand the issue better, I decided to talk to the human rights and press freedom groups who have criticized the action.

José Miguel Vivanco of Human Rights Watch clarified for me that “broadcasting companies in any country in the world, especially in democratic countries, are not entitled to renewal of their licenses. The lack of renewal of the contract, per se, is not a free speech issue. Just per se.” A free speech issue arises if the non-renewal is to punish a certain editorial line.

Still, Benoît Hervieu of Reporters Without Borders in Paris said that, while he could not be certain, he thought US and European governments would stop short of non-renewal despite RCTV’s “support for the coup.”

“I think that there would be pressure to make a replacement at the head of the channel. But I don’t think that they would not renew the concession. There is a risk in that story. There are 3000 employees at RCTV. So I don’t think that even in a country like [the United States or France], a government would risk putting 3000 people in the streets,” he said.

Could it be that governments like Venezuela have the theoretical right not to renew a broadcast license, but that no responsible government would ever do it? In the United States, this may seem plausible, since broadcast licenses here seem to be forever. (Who could imagine life without ABC, CBS, or NBC?) Still, the government sometimes takes actions in other parts of the economy that result in a company going out of business.

Actually, in other democratic countries, broadcast companies sometimes do not get their licenses renewed. For example, in Britain in 1992, in a process based in part on a subjective assessment of “quality of service,” Thames Television lost its license after 24 years of service. Several British commentators speculated that the Thatcher government had influenced the result.

So democracies do occasionally find reasons not to renew a license. So what about this case in particular: Would RCTV have had its license renewed in the United States or Europe?

While the two US-based human rights advocates I spoke with declined to answer that question directly, they acknowledged that non-renewal would not be out of the question here.

Vivanco said, “I don’t know. The Federal Communications Commission (FCC) could decide that they’re not going to renew, for instance, Fox News or MSNBC because they’re in violation of the contract, according to the conditions of the contract. Normally you settle those things in court.”

Carlos Lauría of the Committee to Protect Journalists (CPJ) spoke similarly: “I don’t think you can translate what’s going on there [in Venezuela] to the United States. That’s a very difficult question. I mean, if RCTV had violated the law, I assume they wouldn’t get the concession renewed.”

For Lauría, non-renewal itself is not the problem. His concern is the process by which the decision was reached. “I assume in the US there would be a process. The FCC would follow protocol. This is what hasn’t happened in Venezuela. We’re not arguing that the concession should be renewed, should be given to RCTV. We’re just saying that there’s no process to evaluate if it should be.”

Vivanco also complained about the process, saying that if the government argues there is a violation of the contract, “that would be settled normally in court. Second, if there’s some crimes committed, the individuals who were involved in those crimes should be prosecuted in a court of law.”

On process, they have a legitimate point. The government seems to have made the decision without any administrative or judicial hearings. Unfortunately, this is what the law, first enacted in 1987, long before Chávez entered the political scene, allows. It charges the executive branch with decisions about license renewal, but does not seem to require any administrative hearing. The law should be changed, but at the current moment when broadcast licenses are up for renewal, it is the prevailing law and thus lays out the framework in which decisions are made.

However, Vivanco’s critique goes beyond process to the government’s justification for non-renewal. “You have the president saying, forget it, the license is not going to be renewed, it’s a bunch of golpistas [coup-mongers] or fascists or whatever ­ which is clearly some sort of censorship. That sounds like an arbitrary decision made by the president on political grounds. And that is not acceptable.”

Lauría also told me that RCTV was “selectively chosen because of opposition views.”

But is support for the violent overthrow of an elected government really protected political speech? Vivanco acknowledges that RCTV “obviously probably sympathized with the coup.” But, he says, “it is a matter of free speech.”

Vivanco understates RCTV’s connection to the coup. RCTV encouraged viewers to attend a rally that was part of the coup strategy, invited coup leaders to address the country on their channel, and reported the false information that the president had resigned. After Pedro Carmona declared himself president and dissolved the National Assembly, Supreme Court, and other democratic institutions, the head of RCTV Marcel Granier met with him in the Presidential Palace. The following day, when mass protests and loyal army units brought back President Chávez, RCTV and other stations blacked out the news, showing movies and cartoons instead.

Such actions clearly go beyond protected free speech, at least in the United States. Imagine the consequences if NBC took such actions during a coup against Bush.

In fact, RCTV’s participation in the oil strike of 2002-2003, and even their joining in legal political campaigns would be grounds for revoking their broadcast license in the United States.

Consider this episode in the US. Two weeks before the 2004 presidential election, it was reported that the Sinclair Broadcast Group, which operates the largest number of local TV stations in the United States, planned to order its affiliates to replace prime-time programming with a documentary critical of John Kerry.

Democrats were outraged. The Democratic National Committee filed a case with the FCC arguing that such “partisan propaganda” was inappropriate. And, yes, at least one powerful Democratic politician swore that if the documentary was aired, there would be no Sinclair Broadcast Group by the 2008 election. A Kerry spokesman said, “You don’t expect your local TV station to be pushing a political agenda two weeks before an election. It’s un-American.” Couldn’t it be un-Venezuelan too? (The political pressures above led Sinclair to cancel the anti-Kerry broadcast).

If RCTV were the only major source of opposition to the government, the loss of its voice would be troubling. It would also be disturbing if the RCTV case forced others to tone down legitimate opposition. But Greg Wilpert, a sociologist living in Venezuela, declares, “It is the height of absurdity to say that there’s a lack of freedom of press in Venezuela.”

Of the top four private TV stations, three air mostly entertainment and one, Globovisión, is a 24-hours news channel. On Globovisión, Wilpert says, “the opposition is very present. They pretty much dominate it. And in the others, they certainly are very present in the news segments.”

Regarding the print media, Wilpert told me, “There are three main newspapers. Of those three, two are definitely very opposition. The other one is pretty neutral. I would say, [the opposition] certainly dominates the print media by far. There’s no doubt about that.”

“I think some of the TV stations have slightly moderated [their opposition to the government] not because of intimidation, but because they were losing audience share. Over half of the population is supportive of Chávez . They’ve reduced the number of anti-Chávez programs that they used to have. But those that continue to exist are just as anti-Chávez as they were before.”

The RCTV case is not about censorship of political opinion. It is about the government, through a flawed process, declining to renew a broadcast license to a company that would not get a license in other democracies, including the United States. In fact, it is frankly amazing that this company has been allowed to broadcast for 5 years after the coup, and that the Chávez government waited until its license expired to end its use of the public airwaves.

Once again, it seems, the warnings of a move from democracy to dictatorship in Venezuela have been loud but lacking in evidence.

PATRICK McELWEE is a policy analyst with Just Foreign Policy. He can be reached at




More articles by:

2016 Fund Drive
Smart. Fierce. Uncompromised. Support CounterPunch Now!

  • cp-store
  • donate paypal

CounterPunch Magazine


October 25, 2016
David Swanson
Halloween Is Coming, Vladimir Putin Isn’t
Hiroyuki Hamada
Fear Laundering: an Elaborate Psychological Diversion and Bid for Power
Priti Gulati Cox
President Obama: Before the Empire Falls, Free Leonard Peltier and Mumia Abu-Jamal
Kathy Deacon
Plus ça Change: Regime Change 1917-1920
Robin Goodman
Appetite for Destruction: America’s War Against Itself
Richard Moser
On Power, Privilege, and Passage: a Letter to My Nephew
Rev. William Alberts
The Epicenter of the Moral Universe is Our Common Humanity, Not Religion
Dan Bacher
Inspector General says Reclamation Wasted $32.2 Million on Klamath irrigators
David Mattson
A Recipe for Killing: the “Trust Us” Argument of State Grizzly Bear Managers
Derek Royden
The Tragedy in Yemen
Ralph Nader
Breaking Through Power: It’s Easier Than We Think
Norman Pollack
Centrist Fascism: Lurching Forward
Guillermo R. Gil
Cell to Cell Communication: On How to Become Governor of Puerto Rico
Mateo Pimentel
You, Me, and the Trolley Make Three
Cathy Breen
“Today Is One of the Heaviest Days of My Life”
October 24, 2016
John Steppling
The Unwoke: Sleepwalking into the Nightmare
Oscar Ortega
Clinton’s Troubling Silence on the Dakota Access Pipeline
Patrick Cockburn
Aleppo vs. Mosul: Media Biases
John Grant
Humanizing Our Militarized Border
Franklin Lamb
US-led Sanctions Targeting Syria Risk Adjudication as War Crimes
Paul Bentley
There Must Be Some Way Out of Here: the Silence of Dylan
Norman Pollack
Militarism: The Elephant in the Room
Patrick Bosold
Dakota Access Oil Pipeline: Invite CEO to Lunch, Go to Jail
Paul Craig Roberts
Was Russia’s Hesitation in Syria a Strategic Mistake?
David Swanson
Of All the Opinions I’ve Heard on Syria
Weekend Edition
October 21, 2016
Friday - Sunday
John Wight
Hillary Clinton and the Brutal Murder of Gaddafi
Diana Johnstone
Hillary Clinton’s Strategic Ambition in a Nutshell
Jeffrey St. Clair
Roaming Charges: Trump’s Naked and Hillary’s Dead
John W. Whitehead
American Psycho: Sex, Lies and Politics Add Up to a Terrifying Election Season
Stephen Cooper
Hell on Earth in Alabama: Inside Holman Prison
Patrick Cockburn
13 Years of War: Mosul’s Frightening and Uncertain Future
Rob Urie
Name the Dangerous Candidate
Pepe Escobar
The Aleppo / Mosul Riddle
David Rosen
The War on Drugs is a Racket
Sami Siegelbaum
Once More, the Value of the Humanities
Cathy Breen
“Today Is One of the Heaviest Days of My Life”
Neve Gordon
Israel’s Boycott Hypocrisy
Mark Hand
Of Pipelines and Protest Pens: When the Press Loses Its Shield
Victor Wallis
On the Stealing of U.S. Elections
Michael Hudson
The Return of the Repressed Critique of Rentiers: Veblen in the 21st century Rentier Capitalism
Brian Cloughley
Drumbeats of Anti-Russia Confrontation From Washington to London
Howard Lisnoff
Still Licking Our Wounds and Hoping for Change
Brian Gruber
Iraq: There Is No State
Peter Lee
Trump: We Wish the Problem Was Fascism
Stanley L. Cohen
Equality and Justice for All, It Seems, But Palestinians